دوشنبه ۱۳۹۳/۱۰/۰۸

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين:

طرح ساماندهي قانوني زباله گرد ها دنبال خواهد شد

با توجه به نزديک شدن به ماه هاي پاياني سال و افزايش زباله گرد ها در سطح شهر، طرح ساماندهي و برخورد قانوني با زباله گرد ها با جديت بيشتري دنبال خواهد شد.

 

 

مجتبي منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت: براي حفاظت از محيط زيست و سلامت شهروندان و جلوگيري از انتشار آلودگي هاي حاصل از زباله و پسماند موجود در مخازن سطح شهر  ،طرح ساماندهي و برخورد قانوني با زباله گرد ها مجددا با جديت بيشتر در دستور کار سازمان واقع گرديد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري اعلام کرد:زباله گردي يا جداسازي پسماند خشک قابل بازيافت از کيسه هاي زباله و مخازن مکانيزه در سطح شهرکاري غير قانوني است و با متخلفين طبق ماده 16 قانون مديريت پسماند برخورد خواهد شد.بر اساس اين ماده قانوني نگهداري،مخلوط کردن،جمع آوري ،حمل و نقل،خريد و فروش ،دفع و صدور پسماند ها در محيط بر طبق مقررات اين قانون و آيين نامه اجرايي آن خواهد بود در غير اين صورت اشخاص متخلف به حکم مراجع قضايي به جزاي نقدي محکوم خواهند شد.
وي افزود:زباله گرد ها، در جستجوي پسماند خشک قابل بازيافت  آشغال ها را بيرون از سطل (مخزن) ريخته و علاوه بر اينکه باعث آلودگي محيط مي شوند زشتي و نا زيبايي سيماي شهري را نيز موجب مي شوند. اين افراد بيشتر در نقاط مختلف سطح شهر خصوصا محل هاي پر تردد و پر زباله مشاهده مي شوند در حالي که گوني بر دوش دارند سر خود را در کيسه هاي زباله مقابل خانه ها يا مخازن زباله سر کوچه ها فرو برده و فارغ از رعايت هر گونه مسائل بهداشتي به جستجو در زباله ها مشغولندکه عاملي موثر در انتشار بيماريهاي منتقله در سطح شهر محسوب مي شوند.
وي با اشاره به فعاليت واحد هاي گشتي به صورت شبانه روز در سطح شهر،براي شناسايي و جمع آوري زباله گردها و کارگاه هاي غير مجاز خريد و جمع آوري مواد بازيافتي گفت: گروه هاي ويژه اي متشکل از نماينده سازمان مديريت پسماند ، نماينده نيروي انتظامي و نماينده اي از دادستاني ،با گشت زني در مناطق مختلف  شهري، زباله گردها را شناسايي و با تشکيل پرونده و معرفي به دادسرا مطابق با قانون  برخورد مي کنند .زباله گردها اغلب جوان و معتاد هستند، بين آنها کودکان کار و گاها مردان يا زنان سالخورده  نيز  مشاهده مي شود.
وي با بيان اينکه فعاليت زباله گردها به صورت پنهان و آشکار براي مديريت شهري هزينه دارد، افزود:پاره کردن کيسه هاي زباله و پراکنده سازي زباله ها در سطح شهر هزينه رفت و روب و جمع آوري مجدد را به صورت مستقيم به مديريت شهر تحميل مي کند، از سوي ديگر مواد جمع آوري شده توسط زباله گردها در کارگاه هاي غيرمجاز تفکيک ، معامله مي شود.
منتظري افزود: وجود زباله گردها در شهر موجب پراکنده شدن زباله ها، جاري شدن شيرابه در معابر و وارد آمدن آسيب هاي زيست محيطي و بهداشتي در شهر  مي شود.
وي با بيان اينکه بروز پديده اي به نام زباله گردي معضلي اجتماعي است، افزود: در برخي کشورها اگر زباله بدون تفکيک از خانه به بيرون آورده شود، صاحبخانه جريمه نقدي مي شود اما متاسفانه در ايران مردم نسبت به اين موضوع اهتمام لازم را ندارند و ميزان کمي از پسماند خشک از زباله ها جدا مي شود.
وي افزود :پسماند خشک قابل بازيافت موجود در زباله هاي شهر قزوين حدود 8/21 در صد است که از اين ميزان 4 درصد توسط شهروندان و در منازل يا همان مبداء توليد جدا مي شود و حدود 4 درصد نيز در واحد پردازش مجتمع محمد آباد تفکيک و جداسازي مي شود که مي توان با مشارکت هر چه بيشتر شهروندان در اجراي اين طرح (جداسازي پسماند خشک از تر در منزل) اين درصد را افزايش و حجم زباله هاي شهر را کاهش داد.
جدا از معضلاتي که زباله گردي براي سلامت شهروندان و مديريت شهري ايجاد مي کند، از هم پاشاندن کيسه هاي زباله کنار خيابان يا کوچه و رفت و آمد آنها با گوني هاي زباله مشکلاتي نيز براي محيط زيست و سيماي شهري ايجاد کرده است.
وي گفت: البته هم اکنون نيز افراد سودجو همچنان به کار سرقت زباله از محيط هاي شهري مشغول هستند و مهمترين توصيه به مردم اين است که زباله هاي خود را راس زمان تعيين شده  (9 شب) به بيرون انتقال دهند تا از آسيب هاي عدم انجام اين اقدام متضرر نشوند.
با توجه به اين که به روزهاي پاياني سال نزديک مي شويم تعدادگوني به دوش هايي که در حال جدا کردن زباله ها هستند، بيشتر شده و  بايد با جديت بيشتري با اين افراد برخورد کرد.
منتظري در ادامه خاطر نشان کرد:بار ها در رسانه هاي مختلف  اعلام شده که شهروندان زباله هاي خود را در مبدا تفکيک کنند تا دست زباله گردها  کوتاه شود.يشتر افرادي که به کار جمع آوري زباله بازيافتي روي مي آورند، قشر کم درآمد جامعه هستند  و اين مسئله باعث مي شود که کودکان و حتي بزرگسالان به صورت غيرقانوني به جمع آوري زباله و مواد بازيافتي مشغول شوند. به همين منظور  و براي ساماندهي اين افراد و جمع آوري صحيح و به موقع پسماند خشک قابل بازيافت تفکيک شده در منازل پيمانکاري توانا و آشنا با اصول و رعايت مسائل ايمني و بهداشتي،جذب شده تا  پسماند خشک  و اقلام بازيافتي را تفکيک کنند. با توجه به قانون مديريت پسماندها و آئين نامه هاي تدويني، افرادي که اقدام به جمع آوري و جداسازي پسماند خشک قابل بازيافت از زباله هاي شهري مي نمايند و ساماندهي نشده اند، طبق قوانين مربوطه و با حکم دادستاني با آنان برخورد و به صورت عملي از کار آن ها جلوگيري مي شود. پيمانکار مربوطه در حال حاضر با وانت و موتور سه چرخ با  آرم و مشخصات شرکت مربوطه مشغول جمع آوري اقلام بازيافتي از درب منازل شهر هستند.
منتظري  با بيان اينکه با برخوردهايي که تا کنون با دوره‌گردها داشته‌ايم، تعداد آنها در سطح شهر کم شده است گفت: با بر خوردهاي صورت گرفته و ساماندهي انجام شده تعدادقابل توجهي از زباله گردها در سطح شهر کاهش يافته ولي هنوز در برخي نقاط شهر حضور و فعاليت اين افراد مشهود است لذا اجراي مجدد طرح با جديت و قاطعيت بيشتر در دستور کار واحد هاي اجرايي سازمان قرار گرفته است.
با نگاهي گذرا به تفکيک زباله در مناطق شهري مي‌توان دريافت که اين مسأله با فرهنگ‌سازي و آموزش صحيح به شهروندان نهادينه مي‌شود. طرح تفکيک زباله درمبدأ چند سالي است که توسط عوامل سازمان مديريت پسماند اجرا مي شود تا بسترهاي مناسب شهري زيبا و پاک براي شهروندان مهيا شود، اما در اين ميان مشکلاتي وجود دارد که با تأمين اعتبار ، مديريت صحيح  و مشارکت شهروندان مي‌توان اين معضل را نيز  کنترل کرد.شهروندان مي توانند در صورت مشاهده اين افراد و رفع مشکلات موجود در خصوص تفکيک در مبداء با سامانه 137 و يا شماره تلفن هاي 33242474 و 33327565 تماس حاصل کنند.
 پايان پيام

 

تصاویر مرتبط