چهارشنبه ۱۳۹۳/۰۹/۲۶

عرشيان، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين:

طرح عابر يار شهرداري قزوين به عنوان طرح برگزيده در وزارت کشور مطرح شد

طرح عابر يار با هدف نهادينه سازي فرهنگ عبور و مرور و نظم‌دهي به عبور و مرور عابرين پياده و بهبود عملکرد چراغ راهنمايي در پر تردد سطح شهر به عنوان طرح برگزيده انسان محور در وزارت کشور مطرح شده است.

 

اسماعيل عرشيان، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين گفت: طرح عابر يار با هدف نهادينه سازي فرهنگ عبور و مرور و نظم‌دهي به عبور و مرور عابرين پياده و بهبود عملکرد چراغ راهنمايي در پر تردد سطح شهر به عنوان طرح برگزيده انسان محور در وزارت کشور مطرح شده است.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ عرشيان در نشست خبري به مناسبت فرا رسيدن 26آذر روز حمل و نقل که با حضور مديران عامل حمل و نقل شهرداري قزوين برگزار شد، با گراميداشت اين روز افزود: 26 آذرماه، به پاس خدمات طاقت فرساي ناوگان خستگي ناپذير حمل و نقل کشور و براي آگاهي هرچه بيشتر جامعه، با نقش و جايگاه اساسي بخش حمل و نقل در اقتصاد به عنوان روز حمل و نقل انتخاب شده است.
وي بيان کرد: آنچه در اساسنامه سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين به عنوان هدف در نظر گرفته شده، بهبود فرآيند عبور و مرور در شهر است که از طريق مطالعه، برنامه‌ريزي، آموزش، نظارت و هماهنگي صورت مي‌گيرد و اين اهداف در نهايت منجر به حمل و نقل ايمن‌تر، ارزان‌تر و روان‌تر خواهد شد.
عرشيان گفت: اين سازمان به عنوان يکي از نهادهاي دانش‌محور شهرداري قزوين در پي ارتقاي شاخص‌هاي کمي و کيفي و در کل بهبود سامانه‌هاي عبور و مرور در شهر قزوين است.
اين مسوول با بيان اينکه رسانهها نقش مهمي در ارتقاء فرهنگ ترافيک شهروندان دارند، افزود: با اعمال قانون و اقدامات فني و مهندسي شايد نتوان نتيجه قطعي در زمينه کاهش تخلفات ترافيکي گرفت اما مي‌توان از طريق رسانه فرهنگ ترافيک شهروندان را ارتقاء داد.    
وي با اشاره به فعاليت‌هاي سازمان ترافيک در سال جاري گفت: تاکنون 85 درصد از تقاطع‌هاي سطح شهر اصلاح هندسي شده و در سال آينده نيز اصلاحات هندسي 11تقاطع و محور پيش بيني شده است.
مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين افزود: 90درصد از چراغ‌هاي راهنمايي شهر قزوين در 46 تقاطع هوشمند هستند که 9 عدد هوشمند محلي و 4 عدد پيش زمان بندي و 9 تقاطع ديگر چشمکزن مي‌باشد.
عرشيان به پروژه توسعه فرهنگ دوچرخه سواري اشاره و بيان کرد: طول مسيرهاي دوچرخه ساماندهي شده موجود در سطح شهر قزوين 50 کيلومتر است که در بودجه سال 94 نيز 25کيلومتر ديگر به اين مسير افزوده خواهد شد.
وي درباره ايمن‌سازي معابر سطح شهر گفت: مجموع متراژ تابلوهاي راهنماي مسير موجود3هزار و 445 مترمربع است که 300 مترمربع  نيز در سال  94طراحي و نصب خواهد شد. 
اين مسوول تعداد تابلوهاي راهنماي مسير بالاسري را 65دهانه، تعداد تابلوهاي راهنماي مسير جانبي را 93 تابلو و هزينه طراحي و نصب تابلو هاي راهنماي مسير به ازاء هر متر مربع با احتساب فونداسيون و پايه يک ميليارد و 350ميليون تومان اعلام و بيان کرد: تعداد تابلوهاي ترافيکي انتظامي و هشداري در سطح شهر 17هزار تابلو و متراژ خط کشي طولي در معابر اصلي شهر 700کيلومتر که در دو نوبت به مناسبت سال نو و ديگري اول مهر است.
عرشيان نيز متراژ خط کشي عرضي گذر عابر پياده با رنگ دو جزئي را 5هزار مترمربع، متراژ رنگ آميزي سرعتگير ها را 6هزار مترطول و متراژ علايم نوشتاري و شابلون را 4هزار متر مربع دانست و گفت: تعداد پل عابر پياده موجود در سطح شهر قزوين 12 دستگاه مي‌باشد که 2 دستگاه مکانيزه است و احداث 3 پل ديگر در سال آينده در برنامه کاري قرار دارد.
وي با اشاره به مديريت و توسعه توقف‌گاه‌ها(پارک حاشيه اي و غير حاشيه‌اي) گفت: بر اساس مطالعات جامع در سال 1410 در هسته مرکزي شهر 5هزار و 800 فضاي پارک نياز است و تعداد فضاي پارک در 14 پارکينگ عمومي تحت مالکيت شهرداري در سال92، هزار و 340 فضاي پارک مي باشد.
عرشيان تعداد فضاي پارک در 17 پارکينگ عمومي تحت مالکيت شهرداري در سال93 را 2هزار  فضاي پارک اعلام کرد و افزود: فضاي پارک در سال 93 به 2هزار فضا افزايش پيدا کرده که روزانه به 7هزار خودرو خدمات رساني مي کند و در مورد کارت پارک با ظرفيت هزار و 500 فضاي پارک  در 12 معبر به شهروندان خدمات رساني مي‌کند.
اين مسوول افزود: سيستم مکانيزه کنترل ورود و خروج در 5 پارکينگ سطح شهر قزوين راه اندازي شده است.
وي درباره آموزش فرهنگ و ارتقا فرهنگ ترافيک گفت: آموزش در نهادينه کردن فرهنگ اصلي‌ترين مولفه است و سازمان حمل و نقل و ترافيک هم طبق راهبرد کلي شهرداري قزوين در آموزش مهارت‌هاي شهروندي در نظر دارد تا با انجام طرح‌هاي آموزش محور، عابرين پياده را به رعايت فرهنگ عبور و مرور ترغيب کند.
عرشيان با اشاره به طرح‌هاي ويژه سازمان در سال 94 گفت: طرح عابر يار با هدف نهادينه سازي فرهنگ عبور و مرور و نظم‌دهي به عبور و مرور عابرين پياده و بهبود عملکرد چراغ راهنمايي در پر تردد سطح شهر اجرا شده که براي اولين بار در ايران اجرا شده است.
وي تصريح کرد: اين طرح به عنوان طرح برگزيده انسان محور در وزارت کشور مطرح شده است.
وي به طرح پياده راه اشاره کرد و گفت: اين طرح نيز بر اساس پيشنهاد مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک شهر قزوين در دستور کار شهرداري قزوين قرار گرفت و مطابق مطالعات مذکور، اين طرح بايد تا افق 1395 اجرا شود.
اين مسوول بيان کرد: در اين راستا شهرداري قزوين مسئوليت اجراي فاز اول اين پروژه حد فاصل سه‌راه خيام – طالقاني تا چهار‌راه خيام – شهرداري را عهده‌دار شده است.
مديرعامل سازمان ترافيک شهرداري قزوين گفت: امکان سنجي اين پياده‌راه با هدف بهسازي وضعيت تردد عابران و با استعلام از مديران و کارشناسان عرصه حمل و نقل شهري صورت گرفته است و طبق مطالعات صورت گرفته با خروجي نرم‌افزارهاي محاسباتي نظير TransCAD و تجميع نظرات کارشناسان مشخص شده که انجام چنين طرحي چه تأثيري بر وضعيت تردد در شبکه خواهد داشت.
وي به مسيرهاي ويژه‌ي دوچرخه سواري و دوچرخ اشتراکي اشاره و بيان کرد: براي بالا بردن سهم دوچرخه در جابجايي مسافر براساس مطالعات جامع که 5/1مي‌باشد و افزايش اين سهم به 5 درصد است، اين طرح در نظر دارد تا به ازاي هر 100 نفر در سال 1395 يک دوچرخه اشتراکي در نظر بگيرد و مجموع اين 4هزار و 500 دوچرخه را در 75 ايستگاه به فاصله تقريبي 2 کيلومتر قرار دهد.
وي با بيان اينکه طبق آمار 90درصد مردم علاقمند به اجراي چنين طرحي هستند، گفت: در طرح پيشنهادي سه مکان پرتردد شهر حدفاصل دانشگاه بين المللي امام خميني تا بلوار معلم با 4 ايستگاه، حدفاصل دانشگاه آزاد تا بلوار معلم با چهار ايستگاه و حدفاصل ميدان 22 بهمن تا چهارراه وليعصر با شش ايستگاه پيشنهاد شده است.
عرشيان به مطالعات جامع اشاره و بيان کرد: بر اساس نتايج مطالعات جامع حمل و نقل و ترافيک متوسط حجم تردد در شهر قزوين700هزار سفر با 180هزار خودرو و نرخ سفر 6/1از متوسط نرخ سفر کشور که3/1مي‌باشد بالاتر است
وي گفت: با اقداماتي که در راستاي فرهنگ سازي انجام شده آمار تصادفات در سال‌هاي اخير روند نزولي به خود داشته به گونه‌اي که در 6 ماه اول سال 1393 آمار تصادفات جرحي 17 درصد و فوتي 29 درصد کاهش پيدا کرده است.
       پايان پيام

 

تصاویر مرتبط