پنجشنبه ۱۳۹۳/۰۹/۲۰

نصرتي، شهردار قزوين:

طرح جامع فرهنگي و اجتماعي قزوين بايد ميثاق‌نامه همگاني باشد

طرح جامع فرهنگي و اجتماعي شهر قزوين با افق 50ساله بايد ميثاق‌نامه همگاني باشد و همه با افکار مختلف به آن احترام بگذارند.

 

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: طرح جامع فرهنگي و اجتماعي شهر قزوين با افق 50ساله بايد ميثاق‌نامه همگاني باشد و همه با افکار مختلف به آن احترام بگذارند.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ نصرتي در بيست و دومين جلسه کارگروه"قزوين +20 "که با محوريت تبيين نظري طرح جامع فرهنگي و اجتماعي شهر قزوين با افق 50ساله برگزار شد، افزود: سندي که براي طرح جامع فرهنگي و اجتماعي شهر قزوين مي‌خواهد تهيه شود بايد به دور از هر گونه اختلافات سياسي و فقط با نگاه توسعه شهر قزوين باشد و اين مهم ترين رويکرد بنده است.
وي به شهر اصفهان اشاره کرد که در هر شرايطي وقتي مي‌خواهند براي شهرشان تصميم گيري کنند هر نوع اختلاف سليقه را کنار مي گذارند، بيان کرد: شهر قزوين يک شهر کوچک با تفکرات سياسي مختلف است و بايد تمرين کنيم وقتي در مورد موضوع قزوين داريم تصميم گيري مي کنيم متحد باشيم.
شهردار قزوين اظهار کرد: طرح جامع فرهنگي و اجتماعي بايد يک ميثاق نامه براي ما باشد و همه به آن احترام بگذارند.
 
تهيه طرح جامع فرهنگي و اجتماعي قزوين اولويت اصلي باشد
نصرتي با بيان اينکه کارگروه قزوين+20 با نگاه تخصصي هميشه حامي مديريت شهري بوده و در تلاش است با تمام قوت همراه مديريت شهري براي تحقق اهداف و ماموريتها باشد، گفت: در يک زماني شهر قزوين نياز به زيرساخت‌هاي اوليه در سال 88 بود که به آن پرداخته شد و در آن زمان موضوع تشکيل کارگروه "قزوين +20 "در برنامه کاري قرار گرفت.
وي بيان کرد: در اين کارگروه به20 موضوع شهري مهم براي توسعه پرداخته شد که اکنون نياز است موضوعات اجتماعي و فرهنگي اولويت اصلي کار ما باشد و اين کارگروه به اين موضوع بپردازد.
شهردار قزوين افزود: برخي از شهرها به طريق مختلف به موضوعات اجتماعي و فرهنگي پرداختند و به مقتضاي زمان در اين رابطه فعاليت مي‌کنند و مديريت شهري قزوين هم در اين رابطه به دنبال يک اقدامي است که قابل اجرا باشد و ديگر زمان صحبت کردن در اين باره نيست.
مشارکت شهروندان راه حل توسعه شهر قزوين
اين مقام مسوول با اشاره به برگزاري همايشي در رابطه با پيوست فرهنگي و اجتماعي پروژه‌هاي شهري در سه سال گذشته با حضور اساتيد و کارشناسان افزود: اکنون به اين واقعيت رسيديم که اداره شهر نيازمند مشارکت همه شهروندان است و اين مشارکت با همفکري بايد يکي از اصلي‌ترين راه‌هاي پرداختن به موضوعات اجتماعي و فرهنگي باشد.
نصرتي اظهار کرد: طرح جامع فرهنگي و اجتماعي شهر قزوين بايد به گونه اي تهيه شود که براي شهر قابل اجرا و ملموس باشد.
وي با طرح سوالي مبني بر اينکه اگر ساخت و سازي وجود نداشته باشد شهر را بايد چگونه اداره کرد، بيان کرد: برخي از شهرداري‌ها در 30سال گذشته به مقتضيات شهرشان به صورت خودکفا شهر را اداره کردند و هر شهري به اين موضوع بيشتر پرداخته باشد موفق‌تر است.  
شهردار قزوين اضافه کرد: اکنون مرسوم شده هر کسي از درآمدهاي پايدار سخن مي گويد و شهروندان هم گوش مي دهند و همچنين يک برنامه ريزي غلط در شهرها با اين سخنان به وجود آمده است.
اين مقام مسوول با طرح سوالي گفت: اگر براي اداره شهر قزوين با همين زيرساخت‌ها سالي 400ميليارد تومان اعتبار براي 400هزار نفر جمعيت اختصاص يابد و تعيين شود يک خانوار 4نفره بايد سالانه 4ميليون تومان هرينه شهرنشيني پرداخت کنند و اين موضوع يک درآمد پايدار است، اما آيا شهروندان حاضر هستند چنين مبلغي را پرداخت کنند به طور قطعي آماده نيستند و شدني نيست چراکه ما اکنون در دريافت عوارض با مشکلات فراواني روبرو هستيم.
نصرتي اضافه کرد: پس شهر بايد چگونه اداره شود که مشارکت شهروندان مشاهده شود.
وي بيان کرد: اگر بتوانيم مشارکت شهروندان را در اداره شهر همراه کنيم مي توانيم در همه موضوعات موفق باشيم و به طور مثال مي توانيم در يک برنامه چند ساله توليد زباله را کاهش دهيم.
شهردار قزوين با توضيح نمونه‌اي از موفقيت کشور ارمنستان در مشارکت شهروندان براي اداره شهر گفت: کشور ارمنستان هرساله جشني را برگزار مي کند و در برگزاري اين جشن همه شهروندان به گونه اي مشارکت دارند و ما که در اين جشن حضور داشتيم جستجو کرديم که آيا اين همه آذين بندي توسط شهرداري انجام شده گفتند نه توسط شهروندان و شهروندان در همه مناسبت ها اين مشارکت را دارند.
اين مقام مسوول ادامه داد: اين مشارکت هم در کشور ما و شهر ما در گذشته وجود داشت اما به مرور زمان کمرنگ شد به طور مثال در چند سال گذشته براي آذين بندي شهر مديريت شهري با شهروندان مشارکت کرد و اين مشارکت باعث شد مشارکت شهروندان به مرور زمان کمرنگ تر شود و از شهرداري توقع انجام چنين کاري دارند و با يک برنامه ريزي غلط در اين زمينه آسيب ديديم.
نصرتي گفت: قبل از برگزاري مراسم محرم در روز عاشورا و تاسوعا 600نفر براي 48 ساعت مستمر نيرو گرفتيم تا کار نظافت را انجام دهند اما با اين وجود با نظافت لحظه اي باز مشاهده کرديم خيابان پر از زباله است و من معتقدم اين زباله توسط يک درصد شهروندان به وجود آمده و 99درصد شهروندان ما شهروندان خوبي هستند.
 
گام هاي موثر براي کارهاي فرهنگي برداشته شود
وي بيان کرد: کارهاي فرهنگي کارهاي بلندمدت است که نيازمند زمان است براي تاثيرگذاري مي باشد و اکنون متاسفانه هر معضلي در شهر و کشور ايجاد مي شود صحبت از فرهنگ سازي مي شود و هنوز کار مطلوبي انجام نشده و بايد قدم هاي موثر برداشته شود.
شهردار قزوين ادامه داد: فرهنگ سازي يعني اقداماتي صورت گيرد تا فرد يک لحظه متوجه و متحول شودو در آن لحظه مسير اشتباه را تغيير دهد.
اين مقام مسوول گفت: کارهاي فرهنگ سازي نبايد در حد شعار باشد ديگر زماني است که بايد در کار اين موضوعات را مشاهده کنيم.
نصرتي به موضوع موفقيت شهر يزد اشاره کرد و افزود: شهر يزد در يک اتحاد ‌و در يک چشم انداز 20ساله تصميم گرفت تا شهر يزد به يک جايگاه خوب علمي برسد و از دانش آموزان شروع کرد که دانش آموزان رتبه هاي يک تا صد کنکور را به شهر يزد اختصاص دهند و موفق هم شد و دليل تحقق آن هم همراهي شهروندان بود و تحقق اين موضوع باعث شد شهر يزد صاحب افرادي باشد که براي آينده شهر و کشور موثر باشند.
وي بيان کرد: شهر قزوين داراي سرمايه هاي تاريخي و گذشته پرافتخار و همچنين سرمايه هاي معنوي و اجتماعي با وجود شخصيت هاي مهم از جمله شهيد رجايي،شهيد بابايي، شهيد لشکري و ابوترابي است آيا توانستيم از اين سرمايه ها براي شهر قزوين استفاده کنيم.
استفاده از سرمايه هاي اجتماعي و تاريخي قزوين
شهردار قزوين تصريح کرد: بايد طرح جامعي تهيه شود که بتوانيم از سرمايه هاي قزوين استفاده کنيم و اين طرح براي همه قابل احترام باشد.
اين مقام مسوول گفت: برخي موضوعات مانند اينکه بچه کدام محله هستي ديگر وجود ندارد و به فراموشي سپرده شده است و موضوعات فراوان از اين دست که براي ما خطر محسوب مي شود و بايد با يک علم فرهنگ سازي کنيم.
نصرتي به شهر پاريس اشاره کرد و گفت: در پاريس بيمارستاني تخصصي است که مخصوص افرادي است که در جنگ جهاني دوم جنگيدند و اين کشور به سرمايه هاي اجتماعي خود اهميت فراوان داده است آيا ما توانستيم در اين موضوع موفق باشيم.
وي بيان کرد: متاسفانه در اداره شهر موضوعات سياسي و اعتقادي به هم گره خورده و هميشه براي اجراي کارها از ساير تجريبات کپي برداري کرديم و بدون حساب و کتاب و استفاده از سرمايه هاي خودمان اقدامات بي نتيجه انجام داديم.
شهردار قزوين تصريح کرد: ما هنوز نتوانستيم از سرمايه هاي فرهنگي و اجتماعي استفاده کنيم و هيچ وقت نتوانستيم بين دانشگاه ها، حوزه هاي علميه و ساير حوزه هاي تخصصي ارتباط برقرار کنيم و سال ها از اين موضوع سخن مي گوييم.
اين مقام مسوول اضافه کرد: مديريت شهري قزوين در مقياس شهري به دنبال اتفاق اين موضوع است و نبايد منتظر اتفاقات ملي باشيم بلکه در همين مقياس بايد بين همه حوزه‌هاي تخصصي ارتباط و هماهنگي ايجاد کنيم اگر نتوانيم بهره‌برداري مناسبي از تمام ظرفيت هاي شهر قزوين بکنيم موفق نخواهيم شد.
نصرتي گفت: سندي که براي طرح جامع فرهنگي و اجتماعي شهر قزوين مي خواهد تهيه شود بايد به دور از هر اختلافات سياسي باشد و فقط با نگاه توسعه شهر قزوين باشد و اين مهم ترين رويکرد بنده است.
 
اتحاد براي تصميم‌گيري توسعه شهر قزوين
وي به شهر اصفهان اشاره کرد که در هر شرايطي وقتي مي‌خواهند براي شهرشان تصميم گيري کنند هر نوع اختلاف سليقه را کنار مي گذارند، بيان کرد: شهر قزوين يک شهر کوچک با تفکرات سياسي مختلف است و بايد تمرين کنيم وقتي در مورد موضوع قزوين داريم تصميم گيري مي کنيم متحد باشيم .
شهردار قزوين اظهار کرد: طرح جامع فرهنگي و اجتماعي بايد يک ميثاق نامه براي ما باشد و همه به آن احترام بگذارند.
اين مقام مسوول گفت: در شهرهاي مختلف اين طرح جامع با عناوين مختلف تهيه شده و بايد از تجربيات ساير شهرها استفاده کنيم.
نصرتي تصريح کرد: هميشه سخن از حفظ معماري اسلامي و ايراني است اما متاسفانه خيلي کمرنگ اين موضوع را در پروژه‌هاي شهري مي بينيم و بايد به اين بيانديشم که چه کار کنيم اين موضوع تحقق پيدا کند و هيچ کس در اين زمينه پاسخگو نيست.
 
طرح جامع بايد راهنماي مسير ما باشد
وي بيان کرد: طرح جامع بايد راهنماي مسير ما باشد و براي همه قابل احترام باشد و پاسخگوي همه سوالات باشد و مشارکت شهروندان براي توسعه شهر باشد.
شهردار قزوين مثالي ديگر زد و گفت: در ساير کشورها براي استفاده از سرويس هاي بهداشتي عمومي هزينه دريافت مي شود اما براي استفاده از سرويس بهداشتي بازار وقتي مي خواستيم از هر نفر 200تومان دريافت شود براي اداره همان مکان با اعتراضات شهروندان مواجه شديم وقتي شهروندي نمي خواهد براي زندگي شهرنشيني پولي پرداخت کند چگونه مي توان شهر را توسعه داد.
اين مقام مسوول ادامه داد: در شهر همدان 70درصد هزينه هاي آسفالت را مردم پرداخت مي کنند اما در شهر قزوين چنين مشارکتي وجود ندارد اگر داشت بسياري از مشکلات قابل حل است.
نصرتي گفت: همچنين بايد به موضوع باغستان شهر قزوين اشاره کرد اين باغستان هويت شهر قزوين است اما آيا در اداره و حفظ آن شهروندان و خود باغداران نقش دارند، چه کسي بايد هزينه هاي آن را پرداخت کند چرا هميشه اين نگاه وجود دارد که شهرداري پرداخت کند پس نقش شهروندان و باغداران چه ميشود.   
وي بيان کرد: بايد از توانايي اين کارگروه براي تهيه طرح جامع استفاده کرد و بايد يک کار واقعي انجام دهيم تا شهر قزوين را متحول کند.
شهردار قزوين گفت: براي تهيه طرح جامع نياز است همه دستگاه هاي اجرايي با مديريت شهري همراه باشند.
پايان پيام 

تصاویر مرتبط