دوشنبه ۱۳۹۳/۰۹/۱۰

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

اتلاف و معدوم سازي 95 قلاده سگ ولگرد در قزوين

در راستاي افزايش امنيت و جلوگيري از شيوع بيماري هاي منتقله 95 قلاده سگ ولگرد در شهر قزوين و حريم آن اتلاف و معدوم سازي شد.

 

مجتبي منتظري، مدير عامل سازمان مديريت پسماند  شهرداري قزوين از معدوم سازي 95 قلاده سگ ولگرد در مناطق مختلف اين شهر خبر داد.
به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛ منتظري افزود:سگ‎هاي ولگرد به عنوان يکي از عوامل اصلي حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عديده‌اي گزش انسان توسط سگ ( بدون انتقال بيماري ) منجر به مرگ بالاخص در اطفال مي‌شود و موجب سلب آسايش عمومي در شهرها و روستاها شده و به عنوان يکي از مهمترين عوامل آلوده‌کننده پارک‌ها و تفرجگاه‌ها مطرح مي‌باشند.
وي بيان کرد:سگ‌ها داراي قابليت و پتانسيل توليد مثل بسيار بالا بوده و به همين علت جمعيت سگهاي ولگرد در صورت اجرا نشدن برنامه‌هاي کنترل و مبارزه، سريعاً افزايش يافته که مخاطرات فراواني براي شهروندان به دنبال خواهدداشت.
وي در ادامه افزود: بر اساس منابع علمي مشخص شده است که از ميان 400بيماري مشترک بين انسان و حيوان حدود 100 بيماري از سگ به انسان منتقل مي‌شود.
اين مسوول از جمله مهمترين اين بيماري ها را به کيست هيداتيک، سالک،کالاآزار،لاروهاي مهاجر احشايي بروسلوز و لپتوسپيروز اشاره کرد و افزود: ضرورت اجراي دستورالعمل کنترل جمعيت سگ‌هاي ولگرد بيش از پيش تاکيد شده است.
منتظري در ادامه اظهار کرد: بعد از عمليات اتلاف و انتقال لاشه حيوان به مجتمع محمدآباد، در محل دفن حيوانات ناقل با نظارت کامل در ترانشه اي که بدين منظور حفر شده تخليه و به صورت کاملا بهداشتي، با خاک و آهک پوشانده و دفن مي‌شوند.
اين مسئول تصريح کرد: توجه به معضلات و بيماري‌هاي منتقله توسط حيوانات موذي و مبارزه و جمع آوري سگ‌هاي ولگرد به همان اندازه ي جمع آوري زباله هاي شهري و بيمارستاني ارزشمند مي‌باشد.
اين مسئول تصريح کرد: دفع غير اصولي زباله توسط بعضي از شهروندان در ساعت غير تعريف شده (9 شب)علاوه بر تحميل هزينه هاي اضافي نظير پاکسازي و... باعث تکثير حيوانات مزاحم و فراهم شدن شرايط زيستي مناسب براي رشد و نمو آنها خواهد شد.
وي افزود: در همين راستا در آبان ماه سال جاري 95 قلاده سگ ولگرد از سطح شهر و روستا هاي اطراف معدوم سازي شده است که از اين تعداد 68 قلاده سگ در محدوده شهر قزوين و 27 قلاده نيز در روستاهاي کورانه،رشتقون،شينقر،محمد آباد ،قديم آباد و نجف آباد شناسايي و معدوم شدند.

وي در پايان خواستار اطلاع رساني شهروندان از وجود سگ‌هاي ولگرد در اطراف منازل و مناطق مسکوني آن‌ها شد و گفت: شهروندان مي‌توانند به محض مواجه شدن با اين مشکل مراتب را ازطريق سامانه ???شهرداري و يا شماره تلفن هاي 33327565 و 33242474 براي رفع مشکل اطلاع دهند.

 

تصاویر مرتبط