یکشنبه ۱۳۹۳/۰۹/۰۹

نصرتي، شهردار قزوين در چهارمين اجلاس شهرداران آسيايي AMF:

شهر قزوين داراي تجربيات مهمي براي تعميم به ساير شهرهاي آسيايي است

شهردار قزوين به منظور شرکت در 3 اجلاس شهرداران آسيايي، نشست سازمان‌هاي شهرهاي متحد و دولت‌هاي محلي و نشست شهرداران خواهرخوانده هايکو در شهر هايکو به کشور چين سفر کرد و در اين نشست‌ها علاوه بر ايراد سخنراني با برخي از شهرداران آسيايي ديدار و گفتگو کرد.

 

شهردار قزوين به منظور شرکت در 3 اجلاس شهرداران آسيايي، نشست سازمان‌هاي شهرهاي متحد و دولت‌هاي محلي و نشست شهرداران خواهرخوانده هايکو در شهر هايکو به کشور چين سفر کرد و در اين نشست‌ها علاوه بر ايراد سخنراني با برخي از شهرداران آسيايي ديدار و گفتگو کرد.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ شهردار قزوين ابتدا در چهارمين اجلاس شهرداران آسيايي AMF که با محوريت اقتصادهاي نوآورانه، نقش شهرها و دولتهاي محلي آسيايي برگزار شد حضور پيدا کرد که در جريان آن 3 کميسيون چالش‌هاي مشترک پيش روي شهرهاي آسيايي، همکاري شهر به شهر و حکمراني محلي و مشارکت مردمي برگزار شد.
بر اساس اين گزارش؛ سازمان‌هاي شهرهاي متحد و حکومت هاي محلي بزرگترين تشکل حرفه اي و غيرانتفاعي بين المللي است که با هدف ارتقاي کيفيت حکمراني محلي و مديريت شهري در جهان تاسيس شده است و در اين نشست  شهرداران و مديران شهري کلانشهرهاي تهران، شيراز، کرج، قم، مشهد، اروميه و قزوين به نمايندگي از جمهوري اسلامي ايران حضور داشتند.
 
سخنراني شهردار قزوين در چهارمين اجلاس شهرداران آسيايي AMF
 
مسعود نصرتي، شهردار قزوين نيز در چهارمين اجلاس شهرداران آسيايي AMF گفت: شهر قزوين داراي تجربيات و ظرفيت‌سازيهاي مهمي به ويژه در حوزه اقتصادشهري و جذب سرمايه گذارهاي بخش خصوصي دارد که قابل  اشتراک گذاري و تعميم به ساير شهرهاي آسيايي است.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي در چهارمين اجلاس شهرداران آسيايي AMF با تشکر از برگزار کنندگان چهارمين اجلاس مجمع شهرداران آسيايي در شهر زيباي هايکو به عنوان يکي از مهم‌ترين خواهر خوانده‌هاي شهر قزوين و  آقاي   Ni Qiang شهردار هايکو براي پذيرش ميزباني و ميهمان نوازي افزود: آمده‌ايم اينجا به عنوان عضوي از آسياي بزرگ و کهن با هم، همکاري و همفکري واقعي کنيم تا از اين رهگذر در آينده نزديک بتوانيم تمام شهرهاي آسيايي را آبادتر و زيباتر از گذشته ببينيم.
وي بيان کرد: اگر ما بخواهيم شهرهاي بهتري را در آينده در آسيا ببينيم نيازمند يک اشتراک‌گذاري براي تجربيات و ظرفيت‌هاي اعضا براي کاهش هزينه و وقت در مديريت کلان شهري هستيم.
نصرتي ادامه داد: در اين راستا تجربيات و ظرفيت‌سازيهاي مهمي براي شهر قزوين به ويژه در حوزه اقتصادشهري و جذب سرمايهگذارهاي بخش خصوصي حاصل شده است که قابل  اشتراک گذاري و تعميم به ساير شهرهاي آسيايي خواهد بود.
شهردار قزوين گفت: دريافت نشان بهترين عملکرد جهاني از سوي برنامه اسکان بشر ملل متحد، انتخاب 7 پروژه شهرداري قزوين به عنوان بهترين تجارب جهاني، پايلوت گردشگري برنامه اسکان بشر سازمان ملل در سال 2005، انتخاب شهر قزوين به عنوان شهر پاک، تدوين و اجراي اولين برنامه توسعه راهبردي CDS  با حمايت بانک توسعه جهاني از جمله مواردي است که مي توان آن را سخاوتمندانه بين اعضا به اشتراک گذاشت.
اين مقام مسوول اجراي دستور کار 21 محلي سازمان ملل به عنوان اولين شهر ايران با همکاريUN-HABITAT و دانشگاه وين، طراحي و اجرا و مديريت توالت‌هاي عمومي استاندارد در سطح شهر و دريافت تقدير از UN-HABITAT، استقرار دبيرخانه دايمي مجمع جهاني شهر اسلامي در قزوين که پس از برگزاري موفق اجلاس سه روزه مجمع جهاني شهر اسلامي با حضور 23کشور در قزوين،  قرار است دومين اجلاس تخصصي با مديريت مجمع و مشارکت شهر قزوين و با حضور شهرداران پايتخت و کلان شهر در  2015و 27و 26مارچ در مقر سازمان ملل در شهر وين برگزار گردد را از ديگر مواردي نام برد که مي‌توان آن را سخاوتمندانه بين اعضا به اشتراک گذاشت.
 
آمادگي شهرداري قزوين براي ميزباني کارگروه‌هاي تخصصي
نصرتي با تاکيد بر تبصره‌هاي(ب) و (ج) بند دو، سومين بيانيه شهرداران آسيايي در بانکوک پيشنهاد داد: با تقويت کارگروه‌هاي تخصصي، با حضور مديران شهري، کارشناسان و متخصصان، با بهرهگيري از تجربيات محلي و جهاني نسبت به تبيين و تدوين سند و برنامه ويژه شهرهاي آسيايي اقدام شود.
وي اظهار کرد: شهر قزوين آمادگي ميزباني اين کارگروه‌هاي تخصصي را در راستاي همکاري‌هاي اقتصادي بين شهرهاي آسيايي، با تاکيد بر فرصت‌هاي سرمايه‌گذاري و تامين سرمايه پروژه‌هاي شهري را دارد.
اين مقام مسوول در پايان از تمام مدعوين اين اجلاس براي بازديد از شهر قزوين و شرکت در اجلاس شهرداران شهرهاي جاده ابريشم در سپتامبر 2016 دعوت کرد.
شايان ذکر است؛ مجمع شهرداران آسيايي در آذرماه سال 87 تاسيس و دبيرخانه دائمي آن در تهران مستقر است و تاکنون 4 اجلاس در شهرهاي تهران2007، استانبول 2009، بانکوک2011 و هايکو 2013برگزار شده است.
از اهداف برگزاري اين مجمع مي‌توان به ترويج فرهنگ تعامل و ارتقاي همکاري هاي مشترک ميان شهرداري ها و فراهم آوردن بستر مناسب براي توسعه متوازن و متعادل شهر و شهروند با تاکيد بر کرامت انساني شهروندان و ايجاد همگرايي فرهنگي و اجتماعي ميان شهروندان شهرهاي عضو و ارائه همکاري ها براي مديريت بهينه تر سرمايه گذاري براي دستيابي به توسعه شهري اشاره کرد.
در نهايت پيشنهاد ميزباني کارگروه هاي تخصصي اقتصاد شهري با تاکيد بر فرصت هاي سرمايه گذاري و تامين سرمايه پروژه هاي شهري مورد تصويب مجمع براي شهريور ماه سال 94 قرار گرفت که به طور حتمي تاثيرات ويژه اي در آينده شهر قزوين خواهد داشت.
 
ديدار و گفتگوي شهردار قزوين با شهرداران آسيايي
 
همچنين شهردار قزوين در حاشيه اين اجلاس با برخي شهرداران حاضر از جمله هايکو، آنتاليا، قاضيان تپ، بغداد و انگاري نيوزلند نشست‌هاي مشترکي برگزار کردند و به تبادل نظر و بررسي موضوعات مشترک از جمله خدمات شهري، جمع آوري زباله، مديريت پسماند، توليد برق از زباله و تفکيک زباله از مبدا و توسعه حمل و نقل عمومي در کلانشهرها پرداختند.
 
برگزاري اجلاس شهرهاي خواهرخوانده هايکو با حضور 28 شهردار
 
مسعود نصرتي، شهردار قزوين همچنين نيز با حضور در اجلاس شهرهاي خواهرخوانده هايکو که با حضور 28 شهردار شهرهاي خواهر خوانده هايکو برگزار شد به ايراد سخنراني پرداخت و در اين اجلاس نيز گفت: مايه خوشوقتي و مباهات است که به نمايندگي از شهر قزوين و شهروندان آن در جمع شهرداران شهرهاي خواهرخوانده هايکو حضور دارم.
وي که در اين اجلاس درباره فلسفه خواهرخواندگي شهرها و توصيف از شهر قزوين سخن گفت و در پايان به ارائه پيشنهاداتي براي بهره‌برداري از اين فرصت پرداخت، گفت: پيمان خواهر خواندگي رابطه‌اي دوستانه و هدفمند است كه به منظور تبادل اطلاعات و تجربيات و توسعه مناسبات فرهنگي، اجتماعي، اقتصادي، شهري، فني و سياسي برقرار مي‌شود.
پيمان خواهرخواندگي باعث رشد در فرآيند توسعه پايدار شهرها مي‌شود
نصرتي با بيان اينکه پيمان خواهر خواندگي قدمتي بيش از 70سال دارد، اضافه کرد: پيمان خواهرخواندگي باعث رشد در فرآيند توسعه پايدار شهرها، كاهشمشكلات جوانان، تعاملات فرهنگي و هنري و تلاش براي ارسال كمك‌هايبشر دوستانه در زمان بحران مي‌شود.
شهردار قزوين افزود: وجود چنين منفعتهايي در انعقاد پيمان خواهر خواندگي باعث شد تا شهر قزوين در يک دهه و نيم اخير با شهرهاي شهرهايي چون آلتو آلتنجو پرتغال، غازيان تپ ترکيه، بيشکک قرقيزستان  و ايروان ارمنستان و البته شهر زيباي هايکو پيمان خواهرخواندگي منعقد کند.
اين مقام مسوول گفت: شهر قزوين داراي بيش از 9 هزار سال پيشينه يکجانشيني و بيش از 1700 سال سابقه شهر نشيني مدرن مي‌باشد و اهميت اين شهرِ واقع شده در 150 کيلومتري غرب تهران، پايتخت ايران از نقطه نظر سياسي، اجتماعي و هنري در طول تاريخ سرزمين ايران چشمگير و قابل توجه بوده است.
وي افزود: از اين ميان مي‌توان به سابقه 50 سال استقرار پايتخت ايران در عصر صفوي (در سال‌هاي 1546 تا 1597 ميلادي) اشاره کرد و قزوين همچنين خاستگاه مکتب هاي هنري ماندگار از جمله هنر خوشنويسي، نگارگري و موسيقي در ايران است.
قزوين يک مقصد مهم گردشگري براي علاقمندان
نصرتي بيان کرد: وجود آثار تاريخي و جاذبه‌هاي گردشگري طبيعي در اين شهر و حومه آن، قزوين را به يک مقصد مهم گردشگري براي علاقمندان تبديل کرده است.
شهردار قزوين بيان کرد: موزه‌هاي زيبا، کاخ‌ها و عمارت‌هاي باشکوه داراي معماري چشم نواز، آب انبارهاي متعدد، مساجد تاريخي با گنبد و گلدسته‌هاي زيبا و منقش به کاشي کاري‌هاي ارزشمند با قدمت چند صد ساله، دروازه هاي تاريخي و آثار متعدد ديگر در کنار قلعه تاريخي الموت و درياچه ها، رودخانه ها و مراکز طبيعي زيبا از سرمايه هاي باارزش قزوين هستند که اين شهر را براي هر گردشگري فريبنده و جذاب مي کند.
اين مقام مسوول گفت: علاوه بر وجود جاذبه‌هاي تاريخي در اين مراکز همه ساله جشنواره‌هاي شاد و مفرح فرهنگي و هنري به طور مداوم در آن‌ها برگزار مي‌شود که اجراي چهار دوره جشنواره بازي و اسباب بازي در کاروانسراي سعدالسلطنه، بزرگترين کاروانسراي دورن شهري خاورميانه با مشارکت ده‌ها هزار تن از شهروندان قزويني و ساير شهرهاي ايران و تعداد زيادي توريست خارجي از جمله اين برنامه‌هاست.
شهردار قزوين بيان کرد: شهر قزوين از نظر صنعتي، کشاورزي و علمي نيز موقعيت ممتازي در کشور ايران دارد و وجود بزرگ ترين شهر صنعتي ايران در کنار شهرک هاي صنعتي متعدد، قزوين را به يکي از 5 شهر نقطه صنعتي ايران تبديل کرده است.
اين مقام مسوول افزود: همچنين اقليم مناسب دشت قزوين آن را به يک مرکز مهم توليد محصولات کشاورزي و باغي به ويژه در کشت انگور و پسته تبديل کرده است و از نظر دانشگاهي هم بايد گفت که تنها دانشگاه بين المللي ايران در شهر قزوين تاسيس شده است و هرساله تعداد زيادي از دانشجويان خارجي علاقمند به تحصيل در دانشگاه هاي ايران ميهمان شهر قزوين و مراکز علمي و آموزشي معتبر آن هستند.
آمادگي شهرداري قزوين براي همکاري با شهرهاي خواهرخوانده قزوين
وي گفت: با در نظر داشتن اين ظرفيت ها شهرداري قزوين آمادگي خود را براي همکاري با شهرهاي خواهرخوانده قزوين به ويژه شهر زيباي هايکو و همچنين عقد پيمان خواهرخواندگي با ديگر شهرهاي جهان، به ويژه شهرهاي حاضر در اين اجلاس در محورهاي حضور نمايندگاني از شهرهاي خواهرخوانده قزوين در جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي کودکان ديروز و امروز و نمايش، معرفي و اجراي اسباب بازي ها و بازي هاي بومي و محلي خود به شهروندان قزويني، تبادل دانشجو و استاد در رشته هاي مختلف در دانشگاه ها و مراکز علمي و پژوهشي، برگزاري نمايشگاه ها و فستيوال هاي هنري به ويژه در رشته هاي خوشنويسي، موسيقي و نگارگري با دعوت از هنرمندان شهر اعلام مي‌کند.
وي معرفي فرصت‌هاي سرمايه گذاري موجود در شهرها و مراکز صنعتي آنها براي سرمايه گذاران علاقمند، معرفي پتانسيل هاي گردشگري تاريخي و طبيعي با استفاده از ابزارهاي تبليغاتي موجود در اختيار شهرداري‌ها و ساير رسانه‌ها مانند شبکه هاي راديويي و تلويزيوني و تبليغات محيطي و مطبوعاتي براي آشنايي بيشتر شهروندان با آن‌ها، تبادل توريست و انعقاد تفاهم نامه همکاري ميان آژانس هاي گردشگري و شرکت هاي توريستي شهرها، برگزاري نمايشگاه هاي معرفي توانمندي در شهرها در زمينه اي فرهنگي، هنري، صنعتي، کشاورزي و علمي را از ديگر موارد آمادگي همکاري با شهرهاي خواهرخوانده قزوين به ويژه شهر زيباي هايکو و همچنين عقد پيمان خواهرخواندگي با ديگر شهرهاي جهان، به ويژه شهرهاي حاضر در اين اجلاس اعلام کرد.
شهر قزوين ميزبان اجلاس شهرداران جاده ابريشم در سال 2016
وي در پايان ضمن اعلام ميزباني شهر قزوين به عنوان برگزار کننده اجلاس شهرداران جاده ابريشم در سال 2016 با حضور شهرداران نزديک به 80 شهر دنيا از تمام حاضران در اين جمع براي ديدار از شهر قزوين دعوت کرد.
 
گفتني است؛ برخي از شهرهاي خواهرخوانده هايکو شهر فارو پرتغال، زنگبار تاتزانيا، کرابي تايلند، اي لند فنلاند، واتر فورد ايرلند، اوکلاهاماآمريکا، هونولولوآمريکا، آنتاليا ترکيه، وانگاري نيوزيلند، قزوين و... از جمله شهرهاي خواهر خوانده هياکو در چين مي‌باشد.
 
ديدار شهردار قزوين با بنيانگذار سازمان جهاني شهروندان
شهردار قزوين در حاشيه اجلاس شهرهاي خواهرخوانده هايکو با پروفسور يوهون کواک، بنيانگذار سازمان جهاني شهروندان و دبير کل شهرداران راه ابريشم ديدار و گفتگو کرد.
پروفسور يوهون کواک در ديدار با شهردار قزوين به اهميت شهرهاي راه ابريشم در اقتصاد جهاني و زمينه همکاري هاي و تبادل تجربيات اين شهرها و سابقه ديرينه ايران در علوم مختلف اشاره کرد.
نصرتي هم نيز در اين ديدار با تشکر از واگذاري ميزباني اجلاس شهرهاي راه ابريشم در سال 2016 به قزوين اظهار اميدواري کرد که قزوين بتواند ميزبان شايسته‌اي براي اين اجلاس باشد.
و در اين ديدار توافق شد که قبل از برنامه اجلاس در ماه سپتامبر سال 2016 با تشکيل کميسيون تخصصي به منظور برنامه ريزي و راهبري اجلاس، در سه مرحله بازديد و نظارت نيز صورت گيرد که مرحله اول و سوم در شهر قزوين و برنامه ريزي مرحله دوم در شهر سئول در کشور کره جنوبي که دبيرخانه اجلاس در آن مستقر است انجام خواهد شد و انشاءاله در اين فاصله شهر قزوين بتواند از اين برنامه خاص بين المللي که شايد در تاريخ هر شهر به صورت نادر صورت گيرد حداکثر بهره برداري را از جميع جهات داشته باشد.
 
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط