دوشنبه ۱۳۹۳/۰۶/۱۷

با حضور دکتر جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي؛

سومين دوسالانه خوشنويسي ايران در قزوين پايان يافت

سومين دوسالانه خوشنويسي ايران که مصادف با ايين بزرگداشت روز قزوين برگزار شده بود، در مراسمي با حضور وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي با معرفي خوشنويسان برتر به کار خود پايان داد.

 

سومين دوسالانه خوشنويسي ايران با حضور علي جنتي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي، محمد مهدي محمدي مديرکل امور استانهاي وزارتخانه، مرتضي روزيه استاندار، حسيني، عباسپور، رحماني و محمدي نمايندگان مردم استان در مجلس شوراي اسلامي، آيت الله تاکندي نماينده سابق مجلس خبرگان رهبري، استاد غلامحسين اميرخاني رئيس انجمن خوشنويسي ايران و جمعي از هنرمندان با معرفي آثار برتر به کار خود پايان داد.
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي در اين مراسم با بيان اين که بسياري از هنرمندان خوشنويسي کشورمان از بزرگان و عالمان بوده اند بيان کرد: هنر خوشنويسي هنري است تزئيني که قالبا در کنار عالمان و فقها به کار برده ميشده است و عالمان براي تزئين و کالبد کار خود ازاين هنر ماندگار استفاده ميکرده اند.
جنتي بيان کرد: به طور مثال با نگريستن به خط نستعليق متوجه خواهيم شد يکي از عاشقانه ترين خطوط در دنيا همين خط اسلامي است که ذوق هنرمند اسلامي را به جهانيان عرضه ميکند.
قزوين پايتخت خوشنويسي ايران است
 
وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي از قزوين به عنوان پايتخت هنر خوشنويسي کشور ياد کرد و افزود: با تلاش استادان متقدم و متاخر به نام اين رشته اين منطقه کانون هنر خوشنويسي شده و برگزاري جشنواره دوسالانه در دياري کهن و با سابقه در فرهنگ و هنر بستر خوبي براي تعالي هنر خط ايجاد کرده است.
وي با اشاره به اين که دوسالانه بزرگ خوشنويسي امسال با نام استاد ابوالحسن محصص مستشاري مذين بوده است گفت: ايشان از اساتيدي بودند که به اين هنر عشق ميورزيدند و شايد زنده ماندن اين هنردر قزوين را مديون ايشان هستيم.
جنتي با بيان اين که هنر خوشنويسي هنري اسلامي است و عرصه هاي جديدي را به روي هنرمندان کشور گشوده است تاکيد کرد: نبايد اجازه دهيم تجاري شدن خوشنويسي و فروش آثار هنري جنبه معرفتي اين هنر را به باد فراموشي بسپارد و هنرمندان را از اين جنبه معنوي دور کند لذا اساتيد اين حوزه دقت کنند اين موضوع مشکل ساز نشود.
 
851 اثر به دبيرخانه اين جشنواره رسيده است
 
سومين دوسالانه خوشنويسي ايران به ميزباني قزوين شهر شخصيت هاي برجسته، فقيه، طبيب، رياضي دان، مورخ و هنرمند با بزرگداشت مقام هنري احمد بن سهروري برگزار شده است تا در راستاي رشد و اعتلاي اين هنر ايراني و اسلامي گام هاي بلندي برداريم.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي قزوين با اشاره به اين که 851 اثر به دبيرخانه اين دوسالانه خوشنويسي رسيده است افزود: 442 هنرمند در رشتههاي نستعليق، نستعليق شکسته، ثلث و نسخ براي ما اثر فرستاده اند که از اين ميان 374 نفر آقايان و 75نفر بانوان فعال در اين عرصه بوده اند.
احمدي خاطر نشان کرد: 548 اثر در رشته نستعليق، 184 مورد در رشته نستعليق شکسته، 61 اثر ثلث و 58 اثر نيز نسخ به دبير خانه اين دوسالانه رسيده است.
مديرکل فرهنگ و ارشاد اسلامي استان قزوين افزود: از اين تعداد، 459 اثر به نمايشگاه راه يافت که در بخش رقابتي در رشته نستعليق 168 اثر، شکسته نستعليق 94 اثر و نسخ و ثلث 58 اثر به نمايشگاه راه يافت.
وي عنوان کرد: همچنين 49 اثر از هنرمندان کشور چين و 10 اثر احمد بن سهروردي نيز در بخش جانبي نمايشگاه قابل رويت است و در اين مراسم نيز از 12 نفر در رشته نستعليق، هفت نفر شکسته نستعليق، پنج نفر نسخ و پنج نفر ثلث تقدير ميشود.
 
خوشنويسي هنري اعتقادي است
 
رئيس انجمن خوشنويسي ايران در بخش ديگري از اين مراسم بيان کرد: هنر خوشنويسي يک هنر اعتقادي است و بايد تلاش شود تا در چنين جنشوارههايي عدالت در کار داوري رعايت شود.
اميرخاني خاطر نشان کرد: هنرمندان در اين هنر با اخلاص کار ميکنند چرا که خوشنويسي يک هنر اعتقادي است و بايد با خالصانه ترين معيارها اين هنر سنجيده شود.
اميرخاني بيان کرد: امروزه کشور نيازمند مسئولاني است که شجاع و جهان بين باشند زيرا مديران دانايي و بصيرت و تخصص دارند اما گاهي جرات و جسارت بيان نظر خود را ندارند که اين زيبنده نيست.
وي بيان کرد: هنر خوشنويسي ايران ميتواند جهان را مجذوب خود کند اما از آن غافل شده ايم و با ايجاد سوء تفاهم بين هنرمند و مسئولان مسير تعالي را سد کرده ايم.
 
خط تحريري در مدارس قزوين بايد جايگاه رسمي پيدا کند
 
استاندر قزوين گفت: با وجود خوشنويسان متعدد در قزوين بايد براي صيانت از هنر خط به ترويج خط تحريري در مدارس براي انتقال اين هنر در ميان کودکان، نوجوانان و جوانان همت کنيم.
مرتضي روزبه در بخش ديگري از اين مراسم اظهارداشت: دو سالانه خوشنويسي يک رويداد بسيار مهم در حوزه فرهنگ تلقي ميشود که به ميزباني قزوين برگزار شد و مسئولان گذشته و فعلي در تحقق آن تلاش زيادي کرده اند که بايد قدردان آنها بود.
وي افزود: همت ما بر اين است که در سند برنامه ششم منويات رهبري در سفر به قزوين را در حوزه فرهنگ و هنر در برنامه مورد توجه جدي قرار دهيم تا بتوانيم براي نسل آينده اين هويت تاريخي ارزشمند قزوين را منتقل کنيم.
استاندار بيان کرد: از وزير ارشاد درخواست ميکنيم در برنامه ششم در حوزه فرهنگ در استانها اين موضوع را به عنوان يک سند بالادستي محسوب کرده و مسئولان ارشاد را موظف به اجرايي شدن آن کنند.
روزبه تصريح کرد: خروجي اين جشنواره بايد به گونه اي باشد که در صحنه اجرا در حوزه هاي محتلف اثرگذاري آن ديده شود و بتوانيم در بناهاي تازه آثار خوشنويسي را مشاهده کنيم.
 
رهبر معظم انقلاب مسير راه فرهنگ را مشخص کرده اند
 
حجت الاسلام مرتضي حسيني رئيس مجمع نمايندگان استان قزوين هم در اين مراسم گفت: وقتي در مسائل فرهنگي مقام معظم رهبري رهنمود و نکته اي بيان ميکنند مجمع فضائل است و بايد مورد توجه مسئولان قرار گيرد.
وي افزود: وقتي رهبري در موردي احساس خطر کرده و هشدار ميدهند بايد مسئولان به آن توجه کنند تا مسير را گم نکنند.
در اين مراسم از بيانيه هنرمندان خوشنويس که هر کدام جمله اي در خصوص جهان عاري از خشونت تحرير خواهند کرد رونمايي شد سپس از برگزيدگان سومين دوسالانه خوشنويسي قزوين تجليل شد
در اين مراسم که در شبستان مسجدالنبي قزوين برگزار شد از ميان 400 اثر برگزيده به نمايش درآمده در نمايشگاه نفرات برتر معرفي شدند.
در اين جشنواره 12 نفر در رشته نستعليق، هفت نفر در شکسته نستعليق، پنج نفر ثلث، پنج نفر نسخ، انتخاب و معرفي شدند که از سوي وزير فرهنگ و ارشاد اسلامي به منتخبان لوح و تنديس جشنواره و جوايز نقدي اهداء شد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط