یکشنبه ۱۳۹۳/۰۳/۱۸

عرشيان، مديرعامل سازمان ترافيک شهرداري قزوين خبرداد

توسعه تعامل شهروندي و ارتقا فرهنگ ترافيک در غرفه حمل و نقل

توسعه تعامل شهروندي و رفتار در حوزه ترافيک از جمله آموزه‌هاي مهم در غرفه فرهنگ ترافيک است.

 

اسماعيل عرشيان، مديرعامل سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين در حاشيه نخستين نمايشگاه اقتصاد و فرهنگ محيط زيست در استان قزوين در گفتگو با خبرنگار صبح قزوين اظهارکرد: اين نمايشگاه در فضايي به مساحت سه هزار مترمربع و با 48 غرفه و مشارکت دستگاههاي اجرايي، تشکلهاي بخش خصوصي، شرکتها و کارخانجات سبز، دانشگاه آزاد اسلامي، ميراث فرهنگي، راه و شهرسازي، آب و فاضلاب، شرکت آب منطقه اي، سازمان مديريت پسماند، زيباسازي شهرداري، سازمان باغستان سنتي، برپا شده است.
عرشيان خاطرنشان کرد: توسعه فرهنگ پياده‌روي و ترويج دوچرخه‌سواري در شهر، اجراي برنامه‌هاي آموزش عمومي و تخصصي براي ارتقاء سطح فرهنگ و رفتار ترافيكي شهروندان، تسهيل تردد ترافيک عبوري شهر، افزايش انضباط اجتماعي و ارتقاء فرهنگ عبور و مرور، آموزش طرح عابريار به منظور فزايش امنيت عبور و مرور در تقاطع هاي سطح شهر قزوين از جمله اهداف برپايي غرفه حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين است.
 
عرشيان اظهار کرد: با توجه به احداث و توسعه مسيردوچرخه سواري در شهر ترويج فرهنگ پياده‌روي و استفاده از دوچرخه به جاي وسايل نقيله در حمل و نقل و برنامه‌هاي آموزش عمومي و تخصصي براي ارتقاء سطح فرهنگ و رفتار ترافيكي گروه‌هاي مختلف شهروندان در اين غرفه انجام مي شود.
 
وي با توجه به نامگذاري اين نمايشگاه به نام اقتصاد و فرهنگ محيط زيست گفت: رعايت سياستها، استانداردها، قوانين و مقررات براي حفظ محيط زيست و كاهش مصرف انرژي در كليه طرح ها و راهكارهاي اجرائي نيز از جمله اهداف سازمان حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين است.
عرشيان با تاکيد بر لزوم آموزش قوانين رانندگي و فرهنگ ترافيک از دوران کودکي گفت:کودکان قادر به تخمين سرعت و فاصله اتومبيلي که به سمتشان مي آيد نيستند به همين دليل عبور از عرض خيابان براي آنها خطرناک است.
اين مقام مسئول افزود:کودکان بر خلاف بزرگسالان به چيزهايي که در زاويه ديد آنها ست توجهي ندارند و همين مساله باعث مي شود آنها به اتومبيلي که از پشت سر مي آيد توجه نکنند به همين دليل آموزش قوانين از دوران کودکي بسيار مهم است.

وي بزرگترين معضل موجود در حوزه ترافيک را کم‌رنگ بودن فرهنگ شهروندان در رفتار با مقوله ترافيک دانست و گفت: در اين غرفه مخاطبان اصلي کودکان‌ هستند و توسعه تعامل شهروندي و رفتار در حوزه ترافيک از جمله آموزه‌هاي سازمان است

عرشيان اظهار کرد: با فرهنگسازي در اين راستا والدين از کودکان خود فرهنگ ترافيک را فرا گرفته و بچه‌ها حتي در هنگام خطاي والدين رفتار صحيح را به آن‌ها گوشزد مي کنند. 
اين مقام مسئول در بخش ديگري از سخنانش به اقدامات صورت گرفته در راستاي ارتقاي فرهنگ ترافيک اشاره و عنوان کرد: مناسب‌سازي و همسطح سازي محل‌هاي تبادل بين پياده رو و سواره‌رو در معابر و تقاطع‌ها جهت عبور معلولين و سالمندان،ارائه و اجراي راهكارهاي مناسب جهت آرام سازي ترافيك محلي، نصب و نگهداري تابلوهاي اطلاعاتي راهنماي مسير و آدرس دهياز اقدامات صورت گرفته سازمان به منظور ارتقاي فراهنگ ترافيک مي باشد.
 
وي مکان يابي، طراحي و نصب پل روگذر و زيرگذر عابر پياده و احداث گذرگاه‌هاي برجسته عابر پياده، مکانيابي، طراحي، خريد تجهيزات و نصب انواع سامانه‌هاي چراغ راهنمايي، بهره‌گيري از سيستم‌هاي حمل و نقل هوشمند جهت پايش، مديريت و هدايت جريان ترافيک در معابر و تقاطع‌ها و احداث و توسعه مرکز کنترل ترافيک شهر قزوين را از ديگر اقدامات به منطور بهبود ترافيک شهر برشمرد.
خاطرنشان مي شود؛ اولين نمايشگاه تخصصي اقتصاد و فرهنگ مخيط زيست با مديريت جهادي تا 20 خرداد ماه برپاست و علاقمندان مي توانند همه روزه از ساعت 17 الي 22 در محل دائمي نمايشگاههاي بين المللي قزوين واقع در بلوار امام خميني جنب صداوسيما از آن ديدن کنند.
بازسازي باغستانهاي سنتي ديروز و وضعيت امروز آنها، حيات وحش استان، صنايع سبز با الگوسازي در رعايت مسائل زيست محيطي، دستگاه کاهش خطر زباله، فعاليتهاي محيط باني و ارائه نمونه هاي فضاهاي سبز ايجاد شده در شهر از غرفه هاي ديدني اين نمايشگاه است.
همچنين نشست هاي تخصصي روزانه، اجراي کارگاه آموزشي براي کودکان و نوجوانان، کارگاه آموزشي اسلام و محيط زيست، کارگاه آموزشي خاواده و محيط زيست از ديگر برنامه هاي اين نمايشگاه است.
 پايان پيام


 

تصاویر مرتبط