شنبه ۱۳۹۲/۱۱/۱۲

اسپاهيچ اومر، عضو هيئت علمي دانشگاه بين‌المللي مالزي:

معماري اسلامي با مشارکت محققان جهان احيا مي‌شود

محققان و دانشمندان جهان با مشارکت يکديگر مي‌توانند تمدن و معماري اسلامي را بيشتر احيا کنند.

 

فارس: اسپاهيچ اومر، عضو هيئت علمي دانشگاه بين‌المللي مالزي گفت: محققان و دانشمندان جهان با مشارکت يکديگر مي‌توانند تمدن و معماري اسلامي را بيشتر احيا کنند.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين و به نقل از خبرگزاري فارس از قزوين، اسپاهيچ اومر در ديدار با شهردار قزوين با بيان اينکه در دانشگاه بين‌المللي مالزي پيرامون شهرسازي و معماري اسلامي تدريس مي‌کند، افزود: دو کتاب پيرامون معماري اسلامي که يکي از آنها به نام فلسفه دکوراسيون در اسلام است نوشته و به چاپ رساندم.
وي ادامه داد: در اين کتاب فلسفه معماري اسلامي، نقش اسلام و معنويت در معماري و اهميت حضور معنويت آن را به خوبي توضيح دادم.
اين استاد دانشگاه با اشاره به اينکه در اسلام بين حقوق معنوي و فيزيکي جدايي وجود ندارد، اظهار کرد: اين موضوع در تمام سطوح مختلف اسلام قابل مشاهده است ولي متاسفانه بعد معنوي اسلامي در معماري بين دانشگاهيان فراموش شده است.
عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي مالزي ادامه داد: خوشبختانه محققان و دانشگاهيان ايراني به موضوع معماري اسلامي ورود پيدا کردند و توانستند پيرامون اين موضوع بحث‌هاي متعددي کنند.
اين پژوهشگر اسلامي با اشاره به اينکه ايران کشور غني در معماري اسلامي است و اين موضوع به وي اثبات شده است، ابراز کرد: بنده هر بار به اين کشور سفر مي‌کنم تجربه‌ها، داده‌ها، و يافته‌هايم افزايش مي‌يابد و تحقق اين مهم موجب تغيير نوشته‌هايم مي‌شود.
وي ادامه داد: بهترين فلاسفه و دانشمندان در ايران هستند و اين کشور به عنوان منبع معنوي به ويژه در احياي تمدن اسلامي براي مسلمانان دنيا محسوب مي‌شود که با سفر کردن مي‌توان اين مهم را به وضوح در اين کشور مشاهده کرد.
عضو هيئت علمي دانشگاه بين‌المللي مالزي بيان کرد: نقطه تمرکز تحقيقات بنده اين است که بتوانم يک ارتباط قوي بين اصحاب علم و ساير جهان برقرار کنم تا با تحقق اين مهم بتوانم معماري و تمدن اسلامي را احيا کنم.
اين پژوهشگر اسلامي با بيان اين مطلب که وب سايتي براي بررسي موضوع‌هاي واقعي و حقيقي شهرسازي اسلامي آماده کرده است، اضافه کرد: اين وب مي‌تواند به مردم و اهل علم کمک کند تا بيشتر به اين موضوع‌ها اشراف پيدا کنند.
 
عضو هيئت علمي دانشگاه بين‌المللي مالزي بيان کرد: تمدن اسلامي را مي‌توان در قالب معماري به همه انسا‌ن‌ها معرفي کرد بر اين اساس بايد احياي معماري اسلامي مورد توجه قرار گيرد تا بتوان اين مهم را بخوبي محقق کرد.
وي با بيان اينکه وظيفه اساتيد دانشگاهي مطالعات هويت شهرسازي و معماري اسلامي است، اظهار کرد: بايد تلاش کنيم تا اين هويت را با معماري مدرن و اسلامي تطبيق دهيم تا بتوانيم در ترويج معماري اسلامي به نتايج ارزشمندي برسيم.
اومر با بيان اينکه اصالتا اهل بوسني است و در مالزي زندگي مي‌کند، بيان کرد: دوست دارم بگويم که ايران مانند خانه خودم دوست داشتني بوده و در اين کشور به هيچ عنوان احساس غربت نکردم.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط