شنبه ۱۳۹۲/۱۱/۱۲

نصرتي، شهردار قزوين:

معماري اسلامي در جهان با تبادل اطلاعات دانشمندان احياء مي‌شود

دانشمندان علوم ديني، دانشمندان علوم شهري و مجريان شهري با تبادل اطلاعات يکديگر مي‌توانند به خوبي معماري اسلامي را در شهرها احيا کنند.

 

فارس: شهردار قزوين و دبير دائمي مجمع شهرهاي اسلامي گفت: دانشمندان علوم ديني، دانشمندان علوم شهري و مجريان شهري با تبادل اطلاعات با يکديگر مي‌توانند به خوبي معماري اسلامي را در شهرها احيا کنند.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين و به نقل از خبرگزاري فارس از قزوين، مسعود نصرتي در ديدار با اسپاهچ اومر، عضو هيئت علمي دانشگاه بين‌المللي معماري و شهرسازي مالزي، افزود: مجمع جهاني شهر اسلامي که امسال در سراي سعدالسلطنه قزوين برگزار شده است، بازتاب و خروجي مطلوبي داشت به طوري که در اين مجمع تلاش شده بود تا با بررسي نقاط ضعف معماري اسلامي در کشورهاي اسلامي، مشکلاتي که در اين حوزه وجود دارد را برطرف کنيم.
شهردار قزوين گفت: اکنون مشکلات موجود در تمام شهرهاي اسلامي را با تلاش مضاعفي بررسي و برنامه‌ريزي دقيق مي‌کنيم تا بتوانيم اين مشکلات را از ميان برداريم.
اين مقام مسوول بيان کرد: سه گروه تاثيرگذار دانشمندان علوم ديني، دانشمندان علوم شهري و مجريان شهري کمتر در کنار يکديگر قرار مي‌گيرند ولي ما در مجمع جهاني شهر اسلامي تلاش کرديم تا اين سه گروه در کنار يکديگر قرار گيرند.
نصرتي افزود: اميدواريم با ترکيب و حمايت از اين گروه‌ها بتوانيم به نتايج مثبتي برسيم و معماري اسلامي را بيشتر در کشورهاي اسلامي احيا کنيم.
وي با بيان اينکه در دهه گذشته معماري اسلامي به فراموشي سپرده شده بود، ابراز کرد: اکنون معماري مدرن با سرعت بالا در مسير حرکت است و اگر نخواهيم نسبت به احياي معماري اسلامي اقدامي انجام دهيم متاسفانه به فراموشي سپرده مي‌شود.
دبير دائمي مجمع شهرهاي اسلامي ادامه داد: بايد با يک انسجام بالا غفلت‌هاي گذشته پيرامون احياي معماري اسلامي را جبران کنيم.
اين مقام مسوول با بيان اينکه بايد با احياي معماري اسلامي نيازهاي بشر امروز را پاسخ دهيم، بيان کرد: در اين معماري همچنين بايد از اصول اعتقادي و جايگاه حقوقي که اسلام به آن ارزش قايل است، دور نشويم.
نصرتي اضافه کرد: با تلفيق موضوع احترام گذاشتن به حقوق شهروندي و پاسخگويي به نيازهاي بشر در معماري مي‌توان معماري و شهرسازي اسلامي را به نحو مطلوبي در جهان احيا کرد.
 
وي با بيان اينکه سه گروه تاثيرگذار دانشمندان علوم ديني، دانشمندان علوم شهري و مجريان شهري با قرار گرفتن در کنار يکديگر مي‌توانند نيازهاي جامعه بشري امروز را به خوبي پاسخ دهند، يادآور شد: سه گروه ياد شده بايد شنونده‌هاي خوبي باشند و به نگاه‌هاي و ايده‌هاي يکديگر احترام بگذارند تا بتوانند شهرهاي اسلامي را به جايگاه واقعي امروز برگردانند.
اين مقام مسوول خاطرنشان کرد: مسلمانان از يک بعد معنوي، اجتماعي، فيزيکي و کالبدي برخوردار هستند و به همين دليل در هر نقطه از جهان با يکديگر ارتباط خوبي برقرار مي‌کنند و اکنون به همين دليل اسپاهچه اومر در ايران احساس آرامش مي‌کند.
در پايان اين ديدار اسپاهچ اومر، عضو هيئت علمي دانشگاه بين المللي مالزي عضو افتخاري دبيرخانه مجمع جهاني شهر اسلامي شد تا آثار ارزنده خود را در احياي شهر و تمدن اسلامي در اختيار اين دبيرخانه قرار دهد و همچنين با بهره‌گيري از خدمات دبيرخانه ياد شده در توسعه و ترويج شهر اسلامي گام‌هاي بسزايي را بردارد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط