شنبه ۱۳۹۲/۱۰/۰۷

همداني، معاون شهردار قزوين:

حمايت دولت از شهرداري‌ها براي حل مشکلات ترافيک ضروري است

مشکلات حمل و نقل و ترافيک بايد با هماهنگي همه دستگاه‎هاي مربوطه و حمايت دولت از شهرداري‌ها حل شود.

معاون حمل و نقل و ترافيک شهرداري قزوين گفت: مشکلات حمل و نقل و ترافيک شهر قزوين بايد با هماهنگي همه دستگاههاي مربوطه و حمايت دولت از شهرداري‌ها حل شود چراکه اين مهم يک موضوع فرابخشي است.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين الملل شهرداري قزوين؛ سيد مهدي يدي همداني که در برنامه تلويزيوني پيام شهر سخن مي‌گفت، با اشاره به سخنان استاندار قزوين مبني بر اينکه موضوع حل مشکل ترافيک يک موضوع فرابخشي است، افزود: بايد تمام دستگاه‌هاي مربوطه در زمينه حمل و نقل براي رفع مشکلات ترافيکي تلاش کنند.
وي با بيان اينکه مشکلات و معضلات ترافيکي از دهه 80 در شهر قزوين آغاز شده است، گفت: از دهه80 تاکنون اقدامات زيربنايي و روبنايي براي رفع مشکلات ترافيکي شهر قزوين انجام شده است.
همداني با تصريح اينکه وضعيت ترافيکي در شهر قزوين در حال حاضر شبيه وضعيت ترافيک سال 1336 شهر تهران است، افزود: تعداد سواري شخصي موجود در شهر قزوين در سال جاري حدود 85 هزار وسيله نقليه است و ميانگين تعداد وسايل نقليه وارد شده به شهر قزوين از خارج شهر روزانه حدود 87هزار وسيله نقليه مي‌باشد.
وي برآورد تعداد جمعيتي که روزانه از خارج شهر به شهر قزوين وارد مي‌شود را حدود 253هزار نفر دانست و بيان کرد: نرخ سفر هر شهروند قزويني بطور متوسط 6/1 سفر در روز است.
اين مقام مسوول به سهم مهمترين سفرهاي روزانه از کل سفرهاي شهروندان قزويني اشاره و بيان کرد: سهم سفرهاي کاري 40 درصد، سفرهاي تحصيلي 23 درصد و سفرهاي خريد 13 درصد در شهر قزوين است.
معاون شهردار ساعت 7 تا 8 صبح با 6/15 درصد از کل سفرهاي روزانه را ساعت اوج از کل سفرهاي روزانه در شهر قزوين عنوان و بيان کرد: سرانه مالکيت وسيله نقليه در شهر قزوين 70 اتومبيل به ازاء هر 100 خانوار و معادل 240 اتومبيل به ازاء هر هزار نفر جمعيت است.
وي بيان کرد: خودروي شخصي 33 درصد، تاکسي 32 درصد، اتوبوس 19 درصد، تاکسي تلفني 4 درصد، موتور سيکلت 4 درصد، دوچرخه 3 درصد و ساير وسايل نقليه 5 درصد سهم سفرهاي شهري قزوين هستند.
اين مقام مسوول بيان کرد: بايد سهم سفر اتوبوس به 44درصد و سهم سفر تاکسي به 11 درصد برسد.
همدانيبه نصب 16 دستگاه دوربين ثبت تخلف سرعت در 7 معبر حادثه خيز اشاره و بيان کرد: با نصب اين دوربين‌ها ميانگين سرعت در شهر قزوين 22 کيلومتر کاهش پيدا کرده است.
اين مقام مسوول با اشاره به افزايش استفاده از اتوبوس در سطح شهر قزوين گفت: بايد کيفيت و کميت ارائه خدمات حمل و نقل عمومي ارتقاء پيدا کند و در اين راستا اتوبوس بايد در کمترين زمان به مقصد برسد و براي تردد خودروهاي شخصي محدوديت ايجاد شود.
وي ادامه داد: ايجاد پياده‌رو خيام از خيابان عدل تا سه راهي خيام و خيابان امام خميني(ره) از چهارراه بازار تا ميدان آزادي مقدمه‌اي است که بتوانيم براي تردد خودروهاي شخصي محدوديت ايجاد شود.
همداني بيان کرد: براي اينکه بتوانيم فرهنگ استفاده از وسيله نقليه عمومي را ارتقاء دهيم طرحي تقديم شوراي اسلامي شده است، مبني بر اينکه يک روزي به نام روز بدون خودرو در تقويم ثبت کنيم که هنوز به نتيجه نرسيده است.
اين مقام مسوول افزود: بايد اقدامات فرهنگي براي استفاده از وسايل نقليه عمومي در کنار اقدامات جبري آغاز شود و در اين راستا همه دستگاههاي مربوطه بايد با يکديگر هماهنگ باشند.
وي افزود: دولت بايد در خصوص موضوعات حمل و نقل از شهرداري‌ها حمايت هاي مالي و معنوي کند.
همداني با اشاره به مسدود کردن مسير تردد عابران از زير پل شهيد بابايي گفت: با توجه به احداث پل هوايي شهيد بابايي و سرعت بالاي خودروها به دليل و جود دو تقاطع غيرهمسطح ضرورت داشت عبور عابران از اين محور مسدود شود چراکه تردد از اين مسير خطرناک است.
معاون ترافيک شهرداري قزوين در خصوص وضعيت پارکينگ در سطح شهر قزوين گفت: 8هزار پارک در فضاهاي مديريت شده طرح کارت پارک و 5 هزار پارک در پارکينگ‌هاي عمومي صورت مي‌گيرد.
 وي هزار و 340 فضاي پارک در 14 پارکينگ عمومي تحت مالکيت شهرداري قزوين دانست و افزود: هزار و 200 فضاي پارکينگ در 12 معبر در طرح کارت پارک ساماندهي شده است.
همداني گفت: در هسته مرکزي شهر قزوين 5 هزار فضاي پارک وجود دارد و در خيابان بوعلي 800 فضاي پارک توسط سرمايه گذار در حال احداث است.
اين مقام مسوول افزود: بايد از بخش خصوصي براي احداث پارکينگ حمايت شود تا بر اساس صرفه اقتصادي در اين زمينه سرمايه‌گذاري کنند.  
پايان پيام

تصاویر مرتبط