دوشنبه ۱۳۹۲/۰۸/۲۷

منتظري، مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين خبر داد؛

برخورد قاطع با متخلفين تفكيك غيربهداشتي زباله در شهر قزوين

از اين پس با متخلفين غيربهداشتي زباله ها كه از مخازن زباله اقدام به جمع آوري اقلام بازيافتي مي‌كنند برخورد قانوني مي‌شود.

مديرعامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين گفت:طي جلسه ساماندهي كارتن خواب‌ها و متخلفين غير بهداشتي زباله ها در استانداري قزوين، از اين پس با متخلفين غير بهداشتي زباله ها كه از مخازن زباله اقدام به جمع آوري اقلام بازيافتي مي كنند برخورد قانوني مي‌شود.

 

به گزارش روابط عمومي سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين؛مجتبي منتظري با اشاره به معضل تفكيك غير بهداشتي زباله و پيامدهاي اجتماعي آن، افزود: يکي از مسائل مهمي که در دستور کار سازمان قرار گرفته است موضوع برطرف کردن مشکل افرادي است كه اقدام به تفكيك غير بهداشتي زباله ها مي‌كنند و با توجه به اينکه جمع آوري و ساماندهي اين افراد نياز به همكاري نيروي انتظامي، مركز بهداشت و اداره كل محيط زيست با شهرداري دارد جلسه‌اي با حضور معاون امور عمراني استانداري قزوين، دادستان استان، فرماندهي نيروي انتظامي و شهردار قزوين در محل استانداري قزوين جهت بررسي وضعيت افراد دوره گرد كه بصورت غير بهداشتي از مخازن زباله سطح شهر اقدام به جمع آوري و حمل پسماند هاي قابل بازيافت مي‌کنند تشكيل شد.
منتظري اظهار کرد: در اين نشست مصوب شد تا شهرداري با همكاري نيروي انتظامي و هماهنگي دادستاني استان با تشكيل پرونده قضايي و با جديت، اقدام به توقيف و جمع آوري خودروها، وسائل و چرخ هاي حمل و نقل و برخورد قانوني با متخلفين کند و در اين مصوبه متخلفين طبق ماده 16 قانون مديريت پسماند به پرداخت500هزار ريال تا 100ميليون ريال محكوم خواهند شد.
اين مسوول در ادامه خاطر نشان كرد: متخلفين غير بهداشتي زباله ها را اغلب معتادان، كودكان كار و اتباع بيگانه تشكيل مي‌دهند كه بدون رعايت هيچگونه مسايل بهداشتي و حفاظتي اقدام به جستجوي محتويات سطل‌هاي زباله مي‌كنند و سطل‌هايي كه انواع زباله‌ها از زباله‌هاي عفوني و آلوده، زباله‌هاي پاتوبيولوژيك مانند لاشه جانوران خانگي مرده، غذاها و داروهاي تاريخ گذشته، زباله‌هاي شيميايي مانند شوينده‌ها و وايتكس، فلزات سنگين و اجسام برنده از جمله شيشه شكسته، تيغه، سوزن يا حتي سرنگ را در خود جا دادهاند.
وي افزود:زباله‌هايي كه مي‌توانند مخاطرات بهداشتي جدي را براي تفكيك كنندگان آنها به همراه داشته باشند به طوريكه برخي كارشناسان نسبت به ابتلا به ايدز از طريق سرنگ‌هاي انداخته شده در سطل‌هاي زباله از سوي معتادان تزريقي مبتلا به ايدز هشدار داده‌اند.
منتظري بيان کرد: اگر اين سرنگ‌ها به دست افرادي كه زباله‌ها را جمع آوري مي‌كنند فرو برود، ويروس ايدز مي‌تواند خون آنان را نيز آلوده كند و از اين طريق بيماري ايدز در جامعه شيوع پيدا مي‌كند و يكي از شايع ترين بيماري‌هايي كه تفكيك كنندگان غير بهداشتي با آن مواجه هستند، بيماري‌هاي پوستي است.
وي افزود: آنان تنها به جست وجو بسنده نمي کنند بلکه با پاره کردن کيسه زباله هاي موجود در مخازن و بهم ريختن محتويات آنها براي به دست آوردن مواردي چون شيشه نوشابه خالي، نان خشک و نظاير آن براي فروش به مکان هاي نامعلوم مبادرت مي ورزند. به نظر مي رسد که هويت چنين افرادي مشخص نيست و قطعا به هيچ سازمان يا ارگان دولتي و شركت هاي خصوصي قانوني وابستگي ندارند بلکه خودسرانه هر وقت که بخواهند از ابتداي صبح، شامگاهان يا نيمه شب به اين کار مبادرت مي ورزند. به هر حال به اين حرفه نمي توان شغل يا کسب موجه نام نهاد چون کاري است غيربهداشتي، بيماري زا و مهمتر از هر چيز زمينه ساز آلودگي محيط زيست است.
وي گفت: برخورد مداوم اين افراد با عوامل آلودگي و بيماريزا خطرات بي شماري را در مرحله اول براي خانواده و سپس براي افراد جامعه ايجاد مي‌كنند.
مدير عامل سازمان مديريت پسماند شهرداري قزوين نحوه برخورد با متخلفين غير بهداشتي زباله ها را تشكيل واحد اجراييات سازمان اعلام كرد و توضيح داد: واحدي به واحدهاي ستادي سازمان اضافه كرديم تا با مديريت صحيح و با جديت تمام اين افراد را ساماندهي و يا به مراجع قضايي تحويل دهيم، شهروندان قزوين نيز مي توانند با مشاهده اين افراد آدرس مورد نظر را با شماره تلفن هاي 3327565 و3322201 و3363141 به عوامل سازمان و يا به نيروي انتظامي اطلاع دهند تا در كمترين زمان ممكن اقدام لازم صورت گيرد.
وي در خاتمه فرهنگ سازي و آموزش شهروندي در مباحث خدماتي را بسيار مهم توصيف کرد و گفت: يکي از مواردي که آموزش شهروندي در آن بسيار مؤثر واقع خواهد شد موضوع پسماندها و تفکيک زباله در مبدأ است که بايد در اين خصوص از حداکثر ظرفيت‌ها از جمله ارائه برنامه‌هاي تشويقي و بهره‌گيري از اماکن آموزشي در رده‌هاي مختلف استفاده کنيم كه سازمان مديريت پسماند در اين ارتباط برنامه ريزي مدوني را به عمل آورده و از طريق جرايد محلي،پيام شهر، راديو شهر و فيكسچرهاي سطح شهر به مخاطبين خود كه شهروندان قزويني هستند منعكس مي‌شود.
پايان پيام
 

 

تصاویر مرتبط