یکشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۲۴

به مناسبت پايان آيين‌هاي جشنواره روز قزوين؛

هر روز، روز قزوين است

دومين جشنواره روز قزوين فرجام در آستانه پاييز هزار رنگ شهر پايان يافت.

تجربه‌ي نوي برگزاري اين آيين،اندک اندک پر بار مي‌شود و شاخ و برگ مي‌گيرد. همکاري نهادهاي دولتي و غير دولتي با مجموعه شهرداري در برگزاري ده ها برنامه متنوع باعث شد تا قزويني‌ها بيش از دو هفته با موضوع آيين هاي روز قزوين در ارتباط باشند.
برگزاري نخستين مجمع جهاني شهر اسلامي و تمرکز دبيرخانه دايمي اين نهاد براي مدت دو سال در قزوين و برپايي جشنواره بين المللي بازي و اسباب بازي بهانه‌اي را براي معرفي پهنه اي به نام قزوين در بعد فرا منطقه اي و فراملي ايجاد کرد.
به اين دليل شايد بتوان جدا از مصوبات مهم مجمع شهر اسلامي و شور و نشاط حاصل از برگزاري جشنواره بازي و اسباب بازي،مهم ترين دستاورد اين رويدادها را همانا قرار گرفتن نام قزوين در سرتيتر اخبار و آغاز فرايند خلق و بسط برند روز قزوين دانست.
برگزاري دومين همايش تجليل از مفاخر و چهره هاي ماندگار نيز در کنار يادآوري مردمان بزرگي که گاه در هياهوي اين روزها فراموش مي‌شوند و قدر نمي‌بينند ضرورت توجه به استعدادها و توانايي هاي نهفته در منابع انساني منطقه را يادآوري مي کرد. چه آن که مي توان با نگاهي به فهرست مفاخر امسال دريافت که ميزان بهره بري شهر قزوين از توانايي مفاخرش ناچيز بوده است.
بشارت تشکيل انجمني از مفاخر برگزيده در طي دو تجربه برگزاري همايش تجليل از مفاخر و چهره هاي ماندگارالبته دراين ميان دريچه اميدي است.
برگزاري آيين تجليل از مقام آقا سيد موسي زرآبادي نيز در نوع خود بديع بود. استقبال از اين همايش که حتي با شگفتي رسانه ها روبرو شد نشان داد که ظرفيت هاي شهر قزوين در زمينه حکمت، فلسفه و عرفان به چشم آمدني و با اهميت است.حتي در طي دهه‌هاي اخير نيز صاحب نظران خبره اي در زمينه حکمت و فلسفه از اين ديار برخاسته اند اما متاسفانه هنوز به استعداد گوياي تاريخي انديشمندان قزويني در اين حوزه ها وقوف حاصل نشده است.
برپايي همايش بزرگ پياده روي خانواده، جشنواره صبحانه سالم، جشنواره دوقلوها و ... نمايش مشارکت شهروندان در برگزاري آيين هاي جشنواره روز قزوين بود. نمايشي که البته بايد با کسب تجربه لازم از دو دوره برنامه ريزي و اجراي جشنواره، هر سال پر رنگ تر شده و به بخش غالب آيين هاي روز قزوين تبديل شود.
بي شک مهم ترين حاضران در جشنواره روز قزوين شهروندان قزويني اند. برنامه ريزي جهت مشارکت خودجوش و داوطلبانه آنان در چنين برنامه هايي بايد در راس تصميمات هيات برگزاري جشن هاي آتي روز قزوين باشد. جشنواره روز قزوين، فستيوال شادي، سرور و افتخار شهروندان قزويني است و طبيعتا با حضور آنان مي توان اين آيين را به آييني محلي و مردمي مبدل ساخت.
برگزاري نخستين دوره مسابقات بين المللي جام پارس تريال در قزوين و در فضاي تاريخي سعد السلطنه نيز صحنه هاي بديعي را خلق کرد. بسط اين برنامه ها و تبديل مجموعه مسابقات ورزشي به يک المپياد کوچک با حضور ورزشکاران بين المللي مي تواند گام بزرگ تري باشد که با نمايش رکاب زنان در سراي تاريخي و فرهنگي سعد السلطنه آغاز شده است.
برگزاري تور رسانه اي روز قزوين نيز اقدامي تازه و موثر بود. برپايي اين تورها امروزه در دنيا به عنوان يک روش مدرن تبليغاتي شناخته مي شود.حضور نمايندگان رسانه هاي ملي حالا مسير را براي پرداختن بيشتر به شهري که از نگاه حاضرين در تور غريب و ناشناخته مانده فراهم آورده است.
اين گام نخست البته بايد در آينده با حضور رسانه هاي بين المللي از يک سو و توليد محتواي قابل قبول و استاندارد رسانه اي توسط دستگاه هاي روابط عمومي نهادهاي مرتبط و صاحبان رسانه هاي محلي و انعکاس آن در سطح ملي ادامه يابد.توجه به امر تبليغات در تثبيت برند روز قزوين در طول جشنواره اخير نيز آشکار شد.چه آن که به واسطه تبيلغات محيطي در بزرگراه هاي منتهي به قزوين، جشنواره بازي و اسباب بازي ميهماناني از اين سو و آن سوي سرزمينمان را پذيرا بود.
برگزاري نمايشگاه آثار فاخر خوشنويسي، جشنواره فرهنگ رضوي، جشنواره موسيقي استان و ... نيز که به واسطه روز قزوين در ايام جشنواره قزوين رخ دادند نيز در ايجاد حساسيت در ميان هنرمندان استان و کشور به موضوع روز قزوين موثر بوده است.
به هر ترتيب اين هنوز آغاز راه است. تشکيل دبيرخانه دايمي جشنواره و ايجاد و مديريت سامانه اي جهت دريافت پيشنهادات شهروندان جهت تثبيت و ترويج برند روز قزوين مي تواند در پربار شدن رويداد جشنواره سوم روز قزوين تاثير مطلوبي داشته باشد.
براي شهري که مي خواهد هر روز پوياتر از روز گذشته اش باشد و براي شهرونداني که بهترين‌ها را مي‌خواهند و براي متوليان مديريت شهري که در پي دستيابي به بالاترين استانداردهاي زيست شهري هستند نه تنها نهم شهريور ماه هر سال بلکه هر روز، روز قزوين است.
پايان جشنواره دوم روز قزوين گذشته از نمايش عزم متوليان امور شهري به ويژه مجموعه شهرداري و سازمان هاي تابعه در برگزاري باشکوه آيين هاي اين مناسبت بود بلکه آغازي براي انديشيدن به اين واقعيت است که مي توان شکوه دوراني را  که قلب ايران زمين در اين کهن بوم و بر مي تپيد، مکرر ساخت.
پايان پيام
 
 
 
 

تصاویر مرتبط