شنبه ۱۳۹۲/۰۶/۲۳

چراغي، معاون مرکز اسلامي شهر منچستر:

گام‌هاي خوبي براي زمينه همکاري بين شهر قزوين و منچستر برداشته شد

حضور مهمانان منچستري در نخستين اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي باعث شد گام‌هاي خوبي براي فراهم کردن زمينه همکاري بين شهرهاي منچستر با شهر قزوين در زمينه‌هاي شهري، علمي، سرمايه‌گذاري و اقتصادي برداشته شود.

 

معاون مرکز اسلامي شهر منچستر گفت: حضور مهمانان منچستري در نخستين اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي باعث شد گام‌هاي خوبي براي فراهم کردن زمينه همکاري بين شهرهاي منچستر با شهر قزوين در زمينه‌هاي شهري، علمي، سرمايه‌گذاري و اقتصادي برداشته شود و اين يکي از نتايج مهم حضور کشورهاي غيراسلامي در اين اجلاس به ميزباني شهر قزوين بود.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ دکتر علي اصغر چراغي، استاد انجمن بين المللي وابسته به دانشگاه منچستر و معاون مرکز اسلامي شهر منچستر که يکي از  مراکز تحت پوشش مقام معظم رهبري است افزود: ارتباط با کارشناسان و مهندسان شهر منچستر براي ارتقاء سطح دانش در زمينه مديريت شهري، آشنايي اعضاي شوراي شهر با آخرين پيشرفت‌هاي شهر منچستر، بازديد اعضاي شوراي شهر منچستر از اماکن تاريخي قزوين، خواهر خواندگي شهر قزوين با شهر منچستر، حضور دکتر نادر آفتاب احمد در سمينارهاي علمي براي ارائه آخرين نظرات در خصوص نانو تکنولوژي با همکاري دانشگاه‌هاي قزوين و اهداء تجهيزات و آخرين تکنويوژي در خصوص شهرسازي از طرف شهر منچستر از نتايج حضور مهمانان منچستري به شهر قزوين در اين اجلاس بود.
وي در ادامه با اشاره به سفر خود به ايران دو ماه قبل از برگزاري نخستين اجلاس جهاني و ديدار با شهردار قزوين گفت: در اين ديدار به شهردار قزوين پيشنهاد دادم تا در اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي علاوه بر حضور کشورهاي اسلامي، کشورهاي غيراسلامي به عنوان ناظر در اين اجلاس دعوت شوند که شهرداري قزوين بعد از هماهنگي‌هاي لازم اين پيشنهاد را با استقبال خوب پذيرفت.
چراغي اضافه کرد: با پيشنهاد حضور کشورهاي غيراسلامي در اجلاس قرار شد از شهر منچستر چهار مهمان تاثيرگذار و مهم در اين اجلاس حضور پيدا کنند.
معاون مرکز اسلامي شهر منچستر افزود: نفر اول که قرار شده بود در اين اجلاس حضور پيدا کندجرمي کوربين نماينده حزب کارگر و نماينده پارلمان انگليس 85 ساله بود که 45 سال سابقه فعاليت در مجلس و چندين دوره مسووليت وزارت را بر عهده داشت و طرفدار ملت فلسطين هستند و در دوران بعد از انقلاب تلاش شده بود تا ايشان به کشور ايران دعوت شود ولي به دلايلي عملي نشد تا اينکه به دليل ارتباط مرکز اسلامي منچستر با شخصيت‌هاي کشوري و محلي انگليس ايشان دعوت مرکز را پذيرفتند تا در اجلاس جهاني حضور پيدا کنند.
وي ادامه داد: ايشان همه کارهاي خود را لغو کردند تا براي سفر آماده شوند و حتي مقدمات سفر فراهم شد اما در آخرين لحظه به خاطر فراخوان پارلمان انگليس براي بررسي بحران سوريه نتوانستند حضور پيدا کنند البته شرکت ايشان در جلسه پارلمان برکات زيادي داشت چراکه مخالفت خود را براي جنگ با سوريه اعلام کردند و ايشان يکي از شخصيت‌هاي برجسته حزب کار هستند.
چراغي در ادامه به حضور هرولد ليونز در اجلاس جهاني از منچستر اشاره و بيان کرد: هرولد ليونز شهردار منچستر با سن 78 سالگي از بيماري سرطان و ديابت رنج مي‌برد و قبل از حضور به ايران به ايشان گفته بودند که ايران کشور امني نيست.
معاون مرکز اسلامي شهر منچستر افزود: هرولد ليونز براي اولين بار در ايران حضور پيدا کردند و قبل از ورود به ايران نگران امنيت خود بودند و حتي به ايشان گفته بودند که براي تهيه غذا با مشکل مواجه خواهد شد. 
تمام تبليغات عليه ايران کذب است
چراغي گفت: ايشان بعد از سفر به ايران و حضور در قزوين براي شرکت در اجلاس جهاني تحت تاثير برگزاري خوب اجلاس و مهمان‌نوازي مردم قزوين قرار گرفته بود و به خصوص ايشان تحت تاثير فرهنگ غني مردم قزوين قرار گرفته بود.
وي گفت: هرولد ليونز با الفاظ مثبتي از ايران ياد مي‌کند و مي‌گفت من متوجه شدم تمام تبليغات عليه ايران کذب است و قبل از ورودم به ايران فکر مي‌کردم وارد يک کشور عقب افتاده مي‌شوم در حالي که اينطور نبود.
اين مسوول ادامه داد: ايشان سه روز در ايران ماندند و بعد از برگشت به شهر منچستر در اولين جلسه شوراي منچستر وقتي از ايشان سوال شده بود که سفر به ايران چطور بود، ايشان بسيار اظهار رضايت کرده بودند و از مردم ايران تمجيد کرده بود.
حضور در شهر قزوين با تمدن 5 هزار ساله ارزشمند بود
معاون مرکز اسلامي شهر منچستر در خصوص حضور دکتر نادر آفتاب احمد عضو شوراي شهر منچستر و چشم پزشک به اجلاس جهاني گفت: ايشان از شخصيت‌هاي تاثيرگذار و حامي مسلمانان هستند و بعد از بازگشت به شهر منچستر گفته بود من از شهري مي‌آيم که سابقه 200سال زيستن دارد اما  5 هزار سال سابقه تمدن دارد و اين براي من بسيار ارزشمند است.
چراغي بيان کرد: دکتر نادر آفتاب احمد به دليل طرفداري از انقلاب اسلامي و آرمان‌هاي امام راحل(ع) در بسياري از جلسات مرکز اسلامي براي سخنراني دعوت مي‌شوند و ايشان علاوه بر حضور در مجمع جهاني به شهر مشهد مقدس سفر کردند و در طول سفر يک هفته خود به ايران تحت تاثير فرهنگ غني مردم ايران به ويژه تاريخ چندهزار ساله قزوين و مهمان‌نوازي ايرانيان‌ قرار گرفته بودند.
جذب سرمايه‌گذار از شهر منچستر به شهر قزوين
وي گفت: دکتر نادر آفتاب احمد در پايان سفر خود به ايران پيشنهاد داد در سفرهاي بعدي براي سرمايه‌گذاري در اين کشور به ويژه در قزوين حضور پيدا کنند.
چراغي افزود: دکتر نادر آفتاب احمد از شخصيت‌هاي برجسته نانو تکنولوژي در انگليس هستند و سخنراني ايشان در مجمع مورد توجه همه قرار گرفت.
اين مسوول اضافه کرد: دکتر نادر آفتاب احمد تحت تاثير پيشرفت‌هاي علمي ايران قرار گرفت و از مسوولين اجلاس در خواست کرد تا در مناسبت هاي علمي از ايشان دعوت شود.
معاون مرکز اسلامي شهر منچستر گفت: ارتباط با افراد تاثيرگذار براي حضور در اجلاس ارتباط دوستانه و کاري با اين مرکز بود و به خاطر اعتمادي که به اين مجموعه داشتند دعوت حضور در اجلاس را پذيرفتند و اين زماني اتفاق افتاده است که ايران در انگليس داراي سفارت خانه و کنسولگري نيست.
وي افزود: در طول زمان برگزاري اجلاس جهاني جلسات مشترکي با مهماناني که در اين اجلاس حضور داشتند برگزار شد و در اين جلسات قرار شد همکاري با شهر قزوين ادامه دار باشد.
تحول شهر قزوين در مدت زمان کوتاه
معاون مرکز اسلامي شهر منچستر با اظهار اينکه مهمانان منچستري که در اجلاس جهاني حضور داشتند اظهار کردند مديريت شهردار قزوين در سطح بالايي قرار دارد، افزود: شهردار قزوين توانسته است در مدت زمان کوتاه تحول بزرگي در قزوين ايجاد کند و اين شاخصه مهم از نظر مهمانان منچستري بسيار مهم بود.
وي افزود: موفقيت برگزاري اجلاس به مديريت شهري قزوين برمي‌گردد که توانستند با کيفيت بالا اين اجلاس را برگزار کنند و برگزاري خوب اين اجلاس باعث شد که مهمانان خارجي ديدگاه مثبتي به مسوولين شهر قزوين داشته باشند.
آمادگي شهر منچستر براي ميزباني اجلاس جهاني شهرهاي اسلامي
چراغي گفت: حضور کشورهاي غيراسلامي به اين اجلاس از آن جهت اهميت داشت که آنها به واقعيت‌هاي موجود معماري پي‌ببرند و از نظر مهمانان منچستري هرگز معماري اسلامي را به اين عظمت و پيچيدگي نشناخته بوديم و تحت تاثير معماري، تاريخ، فرهنگ و تمدن قرار گرفته بودند.
وي بيان کرد: مهمانان منچستري اعلام آمادگي کردند تا يکي از اجلاس‌هاي جهاني شهرهاي اسلامي به ميزباني شهر منچستر برگزار شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط