سه‌شنبه ۱۳۹۲/۰۶/۱۲

نمايش خوشه‌هاي رنگين و پسته‌هاي خندان در جشنواره روز قزوين

همزمان با آغاز آيين هاي جشنواره روز قزوين، نمايشگاه توانمندي محصولات کشاورزي با حضور احمد عجم ،استاندار در عصر هفتمين روز شهريور بازگشايي شد.

در اين نمايشگاه که تا فردا – يازدهم شهريور- در محل سالن باغستان جهاد کشاورزي برپاست توانمندي محصولات كشاورزي شهر قزوين در زمينه کشت و توليد انگور،پسته زيتون، انار، فندق، كشمش، ذغال اخته، برنج و محصولات باغي به نمايش گذاشته شده است.
کشاورزان،تعاوني هاي کشاورزي و فعالان عرصه زراعت و بسته بندي در قالب 25 غرفه در اين نمايشگاه حضور يافته اند.
عجم: قزوين، پايلوت محصولات ارگانيک کشور است
احمد عجم،استاندار قزوين در حاشيه آيين آغاز به کار اين نمايشگاه گفت:استان قزوين با توليد محصولات متنوع و به کارگيري شيوه هاي کشت طبيعي،به پايلوت توليد محصولات ارگانيک کشور تبديل شده است.
عجم با منحصر به فرد خواندن محصولات کشاورزي قروين اظهار داشت:محصولات منحصر بفرد استان بايد در ديگر شهر هاي آن و نمايشگاه هاي كشوري به نمايش گذاشته شود تا توانمندي ها و ظرفيت هاي اين استان معرفي شود.
استاندار قزوين با اشاره به عرضه 40 رقم انگور و انواع مختلف پسته در اين نمايشگاه گفت: نمايش كشت نشاء چغندر، نهال كشت بافتي و گياهان دارويي ارگانيك از ديگر محصولات کشاورزي با اهميت در اين نمايشگاه است.
عجم با اشاره به اين مطلب كه توليد مكمل هاي تغذيه اي زنبور عسل در استان قزوين صورت مي گيرد، عنوان كرد: استان قزوين تنها توليد كننده اين مكمل هاي غذايي در خاور ميانه است و بزرگترين توليد كننده كمپوست در خاورميانه نيز محسوب مي شود.
وي با اشاره به فعال بودن زنان روستايي و تعاوني زنان در اين نمايشگاه گفت: محصولات اين تعاوني ها به صورت ارگانيك عرضه و در فرآوري محصولات كشاوري بسيار موفق بوده اند.
استاندار قزوين تنها راه مبارزه با كم آبي را كه در محصولات كشاورزي تأثير گذار است، مديريت آب عنوان كرد و افزود: عدم آسيب رساندن به سفره هاي زير زميني، جمع آوري روان آب ها، مهار و مديريت آب جمع آوري شده از جمله اقدامات در كاهش اثرات كم آبي بر محصولات كشاورزي است كه استان در حال احداث چند سد كوچك و بزرگ به همين منظور مي باشد.
عجم به اجراي 300 طرح جمع آوري آب نيز اشاره و بيان كرد: اين طرح ها در صورت تخصيص اعتبار در دستور كار استانداري قرار مي گيرد ضمن ان که براي اجراي طرح هاي آبي الموت و ارتفاعات دو هزار و سه هزار نيز به دنبال دريافت تخصيص بودجه مناسبي براي استان هستيم.
وي در پايان به بيمه محصولات كشاورزي نيز اشاره و با تاکيد بر ضرورت گسترش اين بخش خاطر نشان كرد : طي سال هاي اخير كشاورزان از اين طرح به خوبي استقبال کرده اند و بايد به ميزان افزايش تقاضا، تأمين اعتبار از طريق بيمه ها انجام شود.
حاشيه‌ها:
حضور زنان روستايي در حاشيه نمايشگاه توانمندي هاي کشاورزي و جشنواره انگور و پسته با لباس هاي محلي چشمگير است.
برخي غرفه ها نسبت به پخش نان، آش و نوشيدني محلي در بين حاضران اقدام مي کنند.
پايان پيام

تصاویر مرتبط