دوشنبه ۱۳۹۲/۰۶/۰۴

نصرتي، شهردار قزوين:

شهر قزوين به عنوان يکي از شهرهاي شاخص جهان اسلام به شمار مي‌رود

با توجه به وجود علماي بزرگ سني و شيعه و داشتن سبک معماري اسلامي خاص، شهر قزوين به عنوان يکي از شهرهاي شاخص جهان اسلام به شمار مي‌رود.

 

شهردار قزوين گفت: با توجه به وجود علماي بزرگ سني و شيعه و داشتن سبک معماري اسلامي خاص، شهر قزوين به عنوان يکي از شهرهاي شاخص جهان اسلام به شمار مي‌رود.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي دبير اجرايي نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي در نشست خبري در مرکز همايش‌هاي بين‌المللي برج ميلاد افزود: بر اساس اسناد و شواهد علماي سني و شيعه بسياري در شهر قزوين زندگي مي‌کردند و همچنين قزوين داراي مکتب معماري اسلامي خاص است و بر اين اساس شهر قزوين به عنوان ميزبان نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي انتخاب شده است.
وي با اظهار اينکه احترام به مالکيت سکونت و حقوق شهروندي از ديدگاه اسلام يک دغدغه اساسي است، بيان کرد: در حال حاضر وجود معيارها و سبک‌هاي اروپايي، آمريکايي و آسياي مترقي در معماري و شهرسازي روز افزون شده است و شهرهاي کشورهاي اسلامي ديگر رنگ و بوي از معيارهاي اصيل اسلامي ندارند.
شهردار قزوين گفت: شهرداري قزوين با همراهي و مشارکت سازمان اسکان بشر برنامه ملل متحدد نخستين اجلاس جهاني شهر اسلامي را با هدف پرداختن به معيارهاي شهر اسلامي برگزار مي‌کند.
نصرتي افزود: البته تاکنون همايش‌هاي فراواني براي تبيين شاخصه‌هاي شهر اسلامي در کشور برگزار شده ولي به طور کامل اجرايي نشده است.
وي اضافه کرد: با آسيب شناسي دقيق و کارشناسي، اين مهم با يک نگاه اجرايي و با همراهي همه گروه‌ها اهم از دانشگاه‌هاي علوم ديني، حوزه‌هاي علميه، دانشگاه‌هيان و شهرداران در اين اجلاس معيارهاي دقيق و اصولي تعريف خواهد شد.
دبير اجرايي اين اجلاس بيان کرد: قرار است در روزهاي 9 و 10 ماه جاري با برگزاري اين اجلاس صاحب سندي شويم که با حضور 27 کشور و 10شهردار پايتخت شهرهاي اسلامي با يک برنامه دو سالانه به جزئيات اين سند بپردازيم.
شهرداري قزوين بيان کرد: تقاضاي شهرداري قزوين براي ايجاد دبيرخانه دائمي اين اجلاس براي دو سال مورد پذيرش قرار گرفته است.
وي افزود: ايران اسلامي با ادعاي داشتن مکتب معماري خاص در شهرهاي اصفهان، تبريز، شيراز و قزوين اين نگاه را دارد که معيارهاي مورد نظر را براي سبک‌هاي زندگي شهروندان در نظر بگيرد تا در گسترش شهرها به دو مولفه احساس تعلق به محلات و هويت اسلامي توجه شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط