شنبه ۱۳۹۸/۰۲/۲۱

علمی :

350 میلیارد ریال برای پروژه تکمیل کمربندی سبز در سال جاری اختصاص یافت

محمد علمی، معاون فنی و عمرانی شهردار قزوین، از اختصاص اعتبار 350 میلیارد ریالی به پروژه کمربندی سبز شرق قزوین خبر داد.

به گزارش روابط عمومی معاونت فنی و عمرانی شهرداری قزوین؛ علمی گفت: یکی از بزرگترین پروژه های در دست احداث شهرداری قزوین، کمربندی سبز شرق قزوین است که از معدود پروژه های کمربندی انسان محور و دوستدار محیط زیست در کل کشور محسوب می شود.

وی افزود: کمربند سبز به نوار سبزی از درختان و درختچه ها اطلاق می شود که به صورت کمربندهای سبز محاط کننده، کمان های سبز و یا محورهای سبز داخل یا خارج حریم شهر در اراضی دشت، کوهپایه و حاشیه رودخانه ها ایجاد شده و پوشش دهنده فضای پیرامون شهرخواهد بود و دارای کارکردهای مدیریت شهری، زیست محیط، تفرجگاهی و حفاظتی است.

معاون فنی و عمرانی شهردار در خصوص اهداف محیط زیستی این پروژه گفت: پروژه‌های کمربند سبز در شهرها معمولا با هدف ایجاد بادشکن و فیلتر طبیعی به‌ منظور مقابله با پدیده گرد و غبار، شن‌های روان، بادهای موسمی و ایجاد اکوسیستم طبیعی پیش‌بینی می‌شوند و یکی از مهمترین تأثیرات این پروژه‌ها توسعه فضاهای سبز شهری و تولید اکسیژن است.

علمی ادامه داد: گیاهان با فرایند تعریق، دمای محیط را تعدیل می‌کنند، به‌طوری‌که قادرند در گرم‌ترین روزهای تابستان دمای محیط پیرامون خود را تا چهار درجه سانتی‌گراد کاهش دهند و در عین حال ۵۰ درصد بر رطوبت هوا اضافه کنند.

وی خاطرنشان کرد: توسعه فضای سبز شهری و تولید اکسیژن، مهار گرد و غبار، کاهش آلودگی هوا و تلطیف هوای شهر، ایجاد چشم انداز زیبا و مفرح در اطراف شهر و فضاهای تفرجگاهی و گردشگری، کاهش بار ترافیک و تسهیل در عبور و مرور شهری، ساماندهی رودخانی اصلی شهر قزوین و جلوگیری از بروز خسارات ناشی از سیلاب ها، افزایش مسیر سلامت و سرانه ورزشی، محدود کردن حدود شهر و جلوگیری از گسترش بی رویه افقی شهر و تصرفات غیر قانونی و جلوگیری از انهدام اراضی قابل کاشت حومه شهر در اثر گسترش بی رویه شهر از دیگر مزایای کمربند سبز شهری است.

علمی تصریح کرد: این پروژه از تیرماه سال گذشته با اعتباری بالغ بر 250 میلیارد ریال برای سال 97 شروع به کار کرد و تا پایان سال گذشته به پیشرفت 40 درصدی رسید و در سال جدید نیز برای این پروژه اعتباری بالغ بر 350 میلیارد ریال پیش بینی شده است.

پایان پیام.

 

تصاویر مرتبط