پنجشنبه ۱۳۹۱/۱۱/۲۶

حق لطفي، معاون فني و عمراني شهرداري قزوين:

مشكلات اقتصادي و نوسانات قيمت مصالح، روند پيشرفت پروژه‌ها را كند كرده است

وضعيت اقتصادي حال حاضر، آسيب شديدي به روند اجراي پروژه‌هاي شهرداري قزوين وارد كرده و آهنگ پيشرفت آن‌ها را كند كرده است.

 

معاون فني و عمراني شهرداري قزوين گفت: وضعيت اقتصادي حال حاضر، آسيب شديدي به روند اجراي پروژه‌هاي شهرداري قزوين وارد كرده و آهنگ پيشرفت آن‌ها را كند كرده است كه اين موضوع به دليل افزايش قيمت مصالح بوده و قيمت تمام شده پروژه ها را افزايش داده و شهرداري با اتخاذ تدابير خاص در صدد رفع اين مشكلات برآمده است.
معاونت فني و عمراني شهرداري قزوين در راستاي بهبود حمل و نقل درون شهري و ارتقاي كمي و كيفي طرح هاي عمراني و پروژه هاي ناتمام اقداماتي را در سطح شهر انجام داده است كه براي آگاهي از وضعيت آنها، با مسعود حق لطفي معاون فني و عمراني شهرداري قزوين به گفت و گو نشستيم:
وضعيت اقتصادي كنوني چه تأثيري بر روند پروژه هاي شهرداري داشته است؟
وضعيت اقتصادي حال حاضر، آسيب شديدي به روند اجراي پروژه ها وارد نموده و آهنگ پيشرفت آنها را كند كرده است كه اين موضوع به دليل افزايش قيمت مصالح بوده و قيمت تمام شده پروژه ها را افزايش داده و شهرداري با اتخاذ تدابير خاص در صدد رفع اين مشكلات برآمده است. در واقع، وضعيت اقتصادي موجود باعث شده است تا در پروژه هاي احداث برج ها، 20 تا 25 درصد از برنامه زمان بندي عقب باشيم. پروژه تقاطع غير همسطح امام علي(ع) نيز كه در حال حاضر از 64 درصد پيشرفت فيزيكي برخوردار است، به دليل مشكلات اقتصادي در تهيه فولاد و نيز واردات كابل هاي مورد نياز اين پروژه، 10 درصد از برنامه زمان بندي عقب است. در حال حاضر، مشكلات برطرف شده و اجراي آن با سرعت در حال انجام است كه اميدواريم تا اواخر بهار سال 92 به بهره برداري برسد. همچنين پروژه تقاطع هاي غير همسطح مطهري و ايثار 85 درصد پيشرفت فيزيكي داشته و اكنون در مرحله عمليات خاكي قرار دارد كه در صورت مساعد بودن شرايط آب و هوايي، در ارديبهشت ماه سال آينده به بهره برداري خواهد رسيد.
در پروژه تقاطع غير همسطح مطهري با چه مشكلاتي مواجه بوديد؟
در اجراي اين پروژه با مشكلات زيادي رو به رو بوديم كه از جمله آنها مي توان به نگهداري دكل 230 ولتي با توجه به خاكبرداري انجام گرفته در اطراف دكل و نيز جا به جايي تأسيسات آن اشاره كرد. مسائل مربوط به عبور اين تقاطع از ميان دانشگاه بين المللي امام خميني (ره) و منفصل كردن تمامي تأسيسات با وجود همكاري هاي لازم نيز، از ديگر مشكلات در مسير اجراي اين پروژه بود كه تمامي اين موضوعات باعث كاهش سرعت پيشرفت و از دست رفتن زمان شد.
درخصوص آسيب پذيري آسفالت تقاطع هاي غير همسطح نصر و سرداران و نيز بسته شدن تقاطع 9 دي در مقطعي كوتاه توضيح بفرماييد؟
هر سازه اي پس از ساخت نيازمند تعمير و نگهداري مي باشد كه اين موضوع، ذات سازه هاي عمراني است و نمي توان از آن چشم پوشي كرد. همچنين در خصوص تقاطع هاي غير همسطح نصر و سرداران، به دليل سرعت زياد كار و نيز همزماني اجراي اين پروژه ها با پروژه جمع آوري ميدان شهيد بابايي و نيز اصلاح هندسي ورودي شرقي تقاطع غير همسطح نصر از سمت پادگان كه يك باره به برنامه هاي كاري معاونت عمراني شهرداري اضافه شد، با كمبود زمان مواجه شديم زيرا با اضافه شدن پروژه هاي جديد، زمان لازم براي اجراي همگي اين طرح ها به معاونت داده نشد.
در آن شرايط، به جاي دو لايه آسفالت، يك لايه آسفالت در تقاطع هاي غير همسطح نصر و سرداران ريخته شد. البته عامل ديگر در آسيب پذيري آسفالت تقاطع ها، نوسانات قيمت و كمبود قير در آن برهه زماني بود و كم بودن ضخامت آسفالت در حال حاضر باعث ايجاد شكستگي هايي در تقاطع نصر و آبگرفتگي آن مي شود كه با اجراي لايه دوم آسفالت پس از بارش هاي بهاري، اين مشكل برطرف خواهد شد.
آيا براي اصلاح هندسي تقاطع غير همسطح سرداران به سمت بلوار آزادگان (غياث آباد) ازقبل برنامه ريزي شده بود؟ آيا امكان اين اصلاح در هنگام احداث تقاطع وجود نداشت؟
طبق برنامه بلند مدت، 40 تقاطع غير همسطح براي شهر قزوين پيش بيني شده است و پس از افتتاح تمامي اين پل ها مي توان طرح ترافيكي اين شهر را تدوين كرد. در خصوص تقاطع غير همسطح سرداران، طرح ايجاد مسير به سمت بلوار آزادگان مطرح شد اما مورد قبول واقع نشد زيرا تقاطع غير همسطح نصر و سرداران و جمع آوري ميدان شهيد بابايي در دستور كار قرار داشت و اگر اين طرح نيز به طرح هاي ديگر اضافه مي شد، ترافيك سنگيني در اين مسير به وجود مي آمد و راه هاي دسترسي در اين مسير به حداقل مي رسيد. با در نظر گرفتن اين موضوعات تصميم بر آن شد، پس از افتتاح پل سرداران اين طرح به صورت اصلاح هندسي انجام شود. از طرف ديگر در ضلع شمال غرب ميدان سرداران، مغازه و زمين هايي وجود دارد كه به دليل همكاري نکردن شهروندان با شهرداري در عقب نشيني يا فروش آنها، عرض معبر بسيار كم بوده و اجراي اين طرح را دچار مشكل مي كرد. به هر حال، اجراي پروژه هاي شهرداري بدون مساعدت شهروندان محقق نمي شود و شهروندان با همكاري خود مي توانند در سرعت و كيفيت پروژه ها نقش مهمي را ايفا كنند.
دلايل احداث برج هاي مسكوني، اداري و تجاري در شهر قزوين چيست؟ ضرورت هاي احداث را شرح دهيد؟
قزوين به سمت كلان شهر شدن پيش مي رود و افقي براي آن پيش بيني شده است كه براي تحقق اين افق، بايد تمهيدات لازم صورت گيرد و از جمله آن مي توان به ايجاد سرانه مسكن لازم و طرح هاي ترافيكي مطلوب اشاره كرد. در اين راستا، برج ساختمان اداري شهرداري قزوين با هدف متمركز کردن واحد هاي مختلف اين نهاد، برج تجاري- ادراي حكم آباد، برج مسكوني پونك و برج مسكوني بادامستان و الهيه به صورت سرمايه گذاري و با هدف ايجاد در آمد احداث خواهد شد كه سود حاصل از آنها مي تواند در اجراي پروژه هاي ديگر شهرداري مورد استفاده قرار گيرد. از طرف ديگر به دليل كمبود زمين در شهر قزوين و براي اجراي برخي پروژه ها، شهرداري نياز به آپارتمان معوض دارد كه اين برج ها مي تواند در اين راستا نيز براي شهرداري سودمند باشد.
پايان پيام
 
 

 

تصاویر مرتبط