سه‌شنبه ۱۳۹۱/۰۵/۲۴

خزائلي، دبير کارگروه اقتصادي و سرمايه گذاري روز قزوين:

14 شهريور ماه در برج ميلاد همايش کارگروه سرمايه گذاري روز قزوين برگزار مي شود

قزوين در بخش سرمايه گذاري هدف هاي بزرگي را دنبال مي کند که بخشي از اين اهداف محقق شده است به طوري که در مدت دو سال گذشته 400 ميليارد تومان سرمايه گذاري در شهر قزوين انجام گرفته و اين سرمايه گذاري، مقدار قابل توجهي است.

 

قزوين با تمدن نه هزار ساله خود در جنوب سگز آباد و 1800 ساله خود در محدوده شهر قزوين فعلي، جايگاه تاريخي ويژه و برجسته اي در سرزمين ما، ايران دارد. علاوه بر آن، با توجه به قدمت قزوين که در جهان مي توان گفت تنها 20 شهر چنين قدمتي دارد، جايگاه بين المللي نيز دارد. در همين راستا مسوولين استان و شهر اقدام به نامگذاري روزي به نام روز قزوين و استفاده از فرصت هاي اين روز براي شناساندن قزوين به مردم کرده اند که اين هفته با عليرضا خزائلي، دبير کارگروه اقتصادي و سرمايه گذاري روز قزوين همراه مي شويم تا از برنامه هاي اين روز جويا شويم.
 
توضيحي راجع به قزوين و روزي که به نام اين شهر نامگذاري شده است، بفرماييد.
 
شهر قزوين، شهري تاريخي است که با تمدن چندين هزار ساله خود، در تاريخ کشور ايران بسيار نقش آفريني کرده و جزو معدود شهرهاي ايران است که از چنين تمدني برخوردار مي باشد. همچنين اين موضوع نيز مورد اهميت است که تمدن شهر قزوين با وجود گذشت زمان هنوز به حيات خود ادامه مي دهد در صورتي که برخي از تمدن هاي چند هزار ساله همچون شهر سوخته در سيستان و بلوچستان با گذر زمان نتوانست به حيات خود ادامه دهد و از بين رفت.
اين شهر روزي پايتخت ايران در دوره صفويه بوده و نهم شهريور ماه که روز قزوين نامگذاري شده نيز از همين موضوع نشات گرفته است. همچنين اين شهر اهميت بسيار زيادي در تاريخ شيعه دارد چراکه در تاريخ، تنها حکومت قدرتمند شيعه بوده که توانسته سيطره بسيار زيادي داشته باشد و در حوزه هنر، اقتصاد و سياست نيز دوران صفويه دوراني پر رونق و قوي بوده است.
اهداف ايجاد کارگروهي با عنوان کارگروه اقتصادي و سرمايه گذاري براي روز قزوين چه بود؟
يکي از ارکان توسعه هر شهر و کشوري، حوزه اقتصادي است و بايد براي شهر قزوين در حوزه اقتصادي جايگاه ويژه اي قايل بود. به طور قطع سرمايه هاي داخل شهر قزوين و بودجه و اعتباراتي که در مقياس ملي مورد استفاده قرار مي گيرد، مسير توسعه را بسيار طولاني مي کند و قزوين براي اين که بتواند اين مسير را با سرعت طي کند، نياز به استفاده از منابعي، خارج از اعتبارات ملي و استاني و نقدينگي در استان دارد که در همين راستا اقداماتي به منظور شناسايي، جذب و هدايت سرمايه گذاران در حال انجام است و به مناسبت روز قزوين، اين اقدامات بيشتر و مطلوب تر صورت مي گيرد و اين روز فرصتي است براي معرفي قزوين جهت جذب سرمايه گذار و اين که قزوين به عنوان بستري مناسب براي سرمايه گذاري در سطح ملي و فراملي معرفي شود.
چرا همايش کارگروه اقتصادي و سرمايه گذاري روز قزوين در برج ميلاد تهران برگزار مي شود؟ دليل اين انتخاب چه بوده است؟
مهم ترين قطب اقتصادي کشور، تهران است و الگوي اقتصادي در کشور ما نيز به گونه اي است که همواره تصميم گيري هاي کلان در تهران مورد توجه بيشتري قرار مي گيرد. در عين حال به واسطه  قوانين کشوري که وجود دارد و نيز تمرکز اقتصادي و جمعيتي در تهران، برگزاري اين همايش در پايتخت فرصت بسيار مناسبي است تا بتوانيم در حوزه سرمايه گذاري اقدامات ويژه اي را انجام دهيم. همچنين شهر قزوين از سرمايه گذاران در ديگر شهر ها نيز دعوت به عمل آورده است تا بتواند از فرصت بيشتري در حوزه سرمايه گذاري استفاده کند و اين موضوع نيز در انتخاب برج ميلاد تهران براي برگزاري همايش روز قزوين موثر بوده است.
ميهمانان اين همايش چه کساني هستند؟
در اين همايش علاوه بر سرمايه گذاران شهر هاي مختلف کشور، بهروز عليشيري، معاون وزير اقتصاد و دارايي کشور و رييس سازمان سرمايه گذاري و کمک هاي اقتصادي کشور و همچنين حسين عبده تبريزي، رييس هيات مديره شرکت بين المللي سرمايه گذاري حضور دارند که به سخنراني مي پردازند.
وضعيت قزوين در حال حاضر در جذب سرمايه گذار چگونه است؟
قزوين در بخش سرمايه گذاري هدف هاي بزرگي را دنبال مي کند که بخشي از اين اهداف محقق شده است به طوري که در مدت دو سال گذشته 400 ميليارد تومان سرمايه گذاري در شهر قزوين انجام گرفته و اين سرمايه گذاري، مقدار قابل توجهي است اما هنوز به استاندارد هاي لازم دست پيدا نکرده ايم. با وجود سرمايه گذاري در احداث مجموعه اقامتي و هتل، طرح تفرجگاهي و شهر بازي پارک ملي باراجين، طرح تفرجگاهي کاسپين و قراردادي که در خصوص احداث پارک آبي انجام گرفته است، بازهم از استاندارد هاي لازم فاصله داريم و نتوانسته ايم در حوزه جذب گردشگر که خود موجب رونق اقتصادي خواهد شد، موفق باشيم که اين امر با سرمايه گذاري در بافت هاي تاريخي و اقدامات تبليغاتي تا حدودي محقق مي شود.
آيا اقدامي جهت ثبت نهم شهريور ماه به عنوان روز قزوين در سررسيد ها انجام گرفته است؟
ثبت اين روز در سررسيد ها تلاش ويژه اي را مي طلبد و متولي ثبت چنين عنواني در تقويم، وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامي است و در اين خصوص رايزني هايي صورت گرفته است. همچنين پخش اوقات شرعي قزوين به عنوان چهارمين شهر مذهبي ايران همچون شهر هاي مذهبي ديگر از طريق شبکه سراسري نيز از ديگر خواسته هاي مسوولين بود که اين درخواست انجام گرفته است ولي به طور قطع با تبليغات در جرايد، صدا و سيماي محلي و سراسري و فضاي تبليغاتي شهر هاي بزرگ ديگر، نام قزوين را به عنوان بخشي از تاريخ پر شکوه ايران در ذهن ها متواتر خواهيم ساخت.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط