چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۵/۱۸

ايرانخواه، مدير عامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قزوين:

آسيب به امول عمومي شهر؛ آسيب به اموال شهروندان

هم اکنون 9 ايستگاه مکانيزه و 185 سايبان اتوبوس در شهر قزوين وجود دارد شامل امکاناتي همچون سيستم گرمايشي، سرمايشي، تلويزيون، ساعت و صندلي راحت، 300 ميليون ريال تا يک ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه شده است تا محيطي آرام جهت رفاه شهروندان اس.

 

شهرداري قزوين جهت رفاه حال شهروندان، اقدام به احداث ايستگاه هاي مکانيزه و بهسازي سايبان هاي اتوبوس در سطح شهر کرده اما متاسفانه مدتي است اين ايستگاه ها و سايبان ها توسط برخي شهروندان مورد تخريب قرار مي گيرد. تخريب اموال عمومي يا ونداليسم، عملي است که شخص از روي آگاهي، به عمد و به منظور از بين بردن يا صدمه زدن به اموال عمومي، انجام مي دهد. بيکاري، عدم تخليه هيجانات از راه هاي مناسب، سرخوردگي هاي اجتماعي و نياز به طلب توجه، بخش از دلايل اجتماعي بروز اين ناهنجاري ها مي باشد.
آنچه پيش رو داريد، گفت و گوي پيام شهر با محمدحسن ايرانخواه، مدير عامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قزوين در همين خصوص است.
در حال حاضر چه تعداد ايستگاه مکانيزه و سايبان در سطح شهر قزوين وجود دارد؟
هم اکنون 9 ايستگاه مکانيزه و 185 سايبان اتوبوس در شهر قزوين وجود دارد که براي هر ايستگاه مکانيزه که شامل امکاناتي همچون سيستم گرمايشي، سرمايشي، تلويزيون، ساعت و صندلي راحت، 300 ميليون ريال تا يک ميليارد و 500 ميليون ريال هزينه شده است تا محيطي آرام جهت رفاه حال مسافران در زمان انتظار براي اتوبوس مهيا شود.
تا کنون چند ايستگاه مکانيزه و سايبان اتوبوس مورد تخريب قرار گرفته است؟
در چهار ماهه نخست سال جاري دو ايستگاه مکانيزه و 85 سايبان اتوبوس توسط افراد خاطي و کم سن و سال مورد تخريب قرار گرفته که سازمان اتوبوسراني شهرداري قزوين اقدام به ترميم آن ها نموده است. اين افراد با پرتاب سنگ به شيشه ايستگاه ها و سايبان ها، پخش رنگ روي آن ها و اقداماتي از اين قبيل اقدام به تخريب اموال عمومي شهر کرده اند.
منابع درآمدي احداث و ترميم ايستگاه هاي مکانيزه و سايبان ها چيست؟
احداث و ترميم ايستگاه هاي مکانيزه و سايبان ها از محل عوارضي است که مردم به شهرداري پرداخت مي کنند و هرگونه آسيب به اين امکانات، آسيب به اموال خود شهروندان محسوب مي شود.
اعتبار لازم براي خريد اتوبوس، نوسازي و بهسازي آن ها از کجا تامين مي شود؟
80 درصد اعتبار لازم براي اين امر از طريق مالياتي که از شهروندان اخذ مي شود و 20 درصد ديگر آن از طريق عوارضي که خود شهروندان نسبت به پرداخت آن اقدام مي کنند، تامين مي شود.
تعامل سازمان اتوبوسراني شهرداري قزوين و نيروي انتظامي در خصوص تخريب اموال عمومي را چگونه ارزيابي مي کنيد؟
طبق توافق صورت گرفته، نيروي انتظامي جهت برخورد و بازداشت افراد خاطي و تخريب کننده اموال عمومي، به محض تماس و اطلاع به آنان از طريق شهروندان و مسوولين،اعلام آمادگي کرده است.
از نظر قضايي چه جريمه اي براي تخريب کنندگان اين اموال در نظر گفته شده است؟
طبق ماده 677 قانون مجازات اسلامي «هرکس عمدا اشيا منقول يا غير منقول ديگري را تخريب نمايد يا به هر نحو کلا يا بعضا طلب نمايد يا از کار اندازد، به حبس از شش ماه تا سه سال محکوم خواهد شد» و در اين قانون اشاره به اشيا منقول و غير منقول ديگري شده است که اشيا شهرداري مي تواند جز آن باشد و فرد خاطي علاوه بر جبران خسارت وارد شده در صورت شکايت شهرداري به حبس در نظر گرفته شده در اين قانون محکوم خواهد شد.
ميزان خسارت وارد شده از تخريب اين اموال چه ميزان بوده است؟
ميزان خسارت مالي آنچنان چشمگير نبوده است اما شکسته شدن شيشه ها، خود باعث آسيب به افرادي که از آن محل عبور مي کردند و اقدام به استفاده از ايستگاه مي نمودند، شده است. از طرف ديگر، مدت زماني که صرف ترميم اين ايستگاه ها و اذيت شدن شهروندان در طول اين مدت مي شود، از ديگر مواردي است که مي توان از آن به عنوان خسارت ياد کرد.
توصيه شما به شهروندان در خصوص حفظ و نگهداري اموال عمومي چيست؟
شهروندان بايد نسبت به اين موضوع احساس مسووليت داشته باشند و تخريب اين اموال را، آسيب به اموال و دارايي هاي خود بدانند چراکه همان گونه که مطرح شد اين اموال با هزينه هاي خود شهروندان تامين مي شود و در صورت بي تفاوت بودن شهروندان نسبت به اين موضوع، افراد خاطي رفتار هاي خود را بيشتر و وسيع تر ادامه خواهند داد. شهروندان بايد خود ضمن حفظ و نگهداري اموال عمومي، در صورت مشاهده افراد خاطي، اين موضوع را در اولين فرصت به مراجع ذيربط و انتظامي اطلاع دهند.
از ديگر مباحث لازم به ذکر اين است که روزانه 140 تا 150 هزار مسافر توسط اتوبوس هاي سازمان جا به جا و اين اتوبوس ها هر شب پاک سازي و هر 10 روز يک بار به طور کامل شستشو مي شوند که در صورت رعايت نظافت، هزينه هاي اين بخش صرف آباداني شهر خواهد شد. همچنين خودداري از نوشتن يادگاري و پاره کردن صندلي و ديواره ها از ديگر نکاتي است که بايد شهروندان نسبت به رعايت آن حساس باشند و به افراد خاطي نيز در اين خصوص تذکر دهند.
همچنين از 240 دستگاه اتوبوس سطح شهر 100 دستگاه اتوبوس به دستگاه کولر مجهز هستند که استفاده از اين امکانات در گرو احساس مسووليت خود شهروندان مي باشد چرا که امکانات اين اتوبوس ها متعلق به همه مردم است و آسيب به هرکدام از اين امکانات آسيب به اموال خودشان محسوب مي شود.
از سوي ديگر، سازمان اتوبوسراني شهرداري قزوين، به دليل احترام به شهروندان و اعتماد به آن ها، نسبت به حذف افراد جمع آوري کننده بليت اقدام کرده و اميدوار است که خود شهروندان، هزينه خود را به راننده اتوبس تحويل دهند؛ همچنين اين سازمان از شهروندان انتظار دارد از آنجايي که تا سه ماه آينده نسبت به نصب دستگاه کارت بليت در همه اتوبوس ها اقدام مي کند، آن ها با استفاده از کارت، هزينه سفر درون شهري خود را پرداخت نمايند.

 

تصاویر مرتبط