چهارشنبه ۱۳۹۱/۰۵/۱۸

در تعامل با اداره كل محيط زيست استان قزوين تاکيد شد؛

ضرورت استفاده از اعتبارات ملي به منظور حفظ و احياي باغستان سنتي

سازمان باغستان شهرداري قزوين در راستاي حفظ و احياي و بهره مندي از اعتبارات باغستان سنتي قزوين، اقدام به رايزني با اداره حفاظت محيط زيست استان كرد.

 

حميد رحماني، مدير عامل سازمان باغستان سنتي قزوين با اعلام اين خبر به پيام شهر گفت: باغستان سنتي قزوين، با وجود کارخانه‌هاي صنعتي در اطراف شهر مانند ريه سبز شهرعمل مي‌نمايد، از سوي ديگر ايجاد سيماي بصري مناسب، پرورش ميوه‌هاي متنوع، فضاي دلنشين، ايجاد اشتغال و... از جمله ويژگي‌ها و امتيازاتي است که اين مکان براي شهروندان به ارمغان مي آورد به همين منظور ضرورت همراهي سازمان‌ها و ارگان‌هاي ذي ربط وحتي شهروندان در راستاي حفظ و احياي  اين مکان وجود دارد.
مدير عامل سازمان باغستان سنتي قزوين  با اشاره به قانون اختصاص  10 تا 25 درصد از مجتمع‌هاي صنعتي به فضاي سبز تصريح کرد: گاهي بنا به دلايل مختلف مانند نامرغوب بودن خاک براي کاشت درخت، گران بودن زمين و ... اين موضوع از سوي صاحبان صنايع محقق نمي‌شود که در اين راستا با تعاملات صورت گرفته با اداره کل حفاظت محيط زيست استان، مقرر گرديد؛ ضمن محاسبه هزينه نگهداري و ايجاد هر هکتار فضاي سبز طبق معيارهاي موجود در صورت عدم اجراي اين قانون توسط صاحبان کارخانه ها، اين هزينه از آن ها اخذ و براي حفظ و احيا باغستان سنتي قزوين، مورد استفاده قرار مي گيرد.
اين مقام مسوول در ادامه يکي از عناصر دستيابي به توسعه پايدار را ايجاد پايداري در محيط زيست دانست و افزود: شهرستان قزوين با دو هزار و 500  هکتار باغستان سنتي با قدمتي 1000 ساله و گستره فضايي آن به عنوان کمربندي سبز در شرق، غرب و جنوب استان زمينه بالقوه دست يابي به اين پايداري را دارد.
رحماني افزود: ضرورت حفظ و احياي اين ميراث ارزشمند به منظور استفاده شهروندان امروز و تقديم آن به آيندگان وجود دارد که در اين راستا علاوه بر حمايت‌هاي شوراي اسلامي شهر و شهرداري قزوين مکاتباتي از سوي مديرکل حفاظت محيط زيست استان با معاون محيط زيست انساني اين سازمان به منظور بهره‌مندي و تخصيص بودجه‌هاي ملي جهت احياي اين مکان و كاهش آلايندگي هوا صورت گرفته است.
اين مقام مسوول در خاتمه سخنانش تصريح کرد: در عصر توسعه استان قزوين مانند بسياري از شهرها از اثرات ناشي از آن و تأثيرات اقليمي در ابعاد مختلف بي‌بهره نمانده است. لذا ضرورت تعامل و همراهي هر يک از مسوولين، سازمان ها و شهروندان در راستاي حفظ و نگهداري اين مکان به منظور جلوگيري از اثرات مخرب زيست محيطي وجود دارد.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط