یکشنبه ۱۳۹۱/۰۵/۰۸

رحماني، مديرعامل سازمان باغستان شهرداري:

باغداران نقش اساسي و کليدي در رشد اقتصادي باغستان سنتي دارند

عمده‌ترين دلايل مشکلات اقتصادي باغستان سنتي قزوين، عدم همکاري باغداران در توسعه راه‌هاي مواصلاتي و نظام مديريتي با غستان مي‌باشد.

 

حميد رحماني، مدير عامل باغستان سنتي قزوين گفت: در حال حاضر نظام مديريتي باغستان به دلايل متعدد به قطعات مختلفي تقسيم شده است و صاحبان كل اين قطعات تمايلي به نگهداري از آنها ندارند و همين امر موجب شده تا اين قطعات تجميع شود و به صورت مطلوب مورد رسيدگي قرار گيرد.
رحماني با اشاره به مديريت باغستان سنتي قزوين در گذشته به باغبان‌ها افزود: اين افراد کارهاي باغداري را انجام مي‌دادند و هزينه اين خدمات بين صاحبان باغستان تقسيم مي‌شد و همين امر موجب مديريت يکپارچه اين مکان مي‌شد که در حال حاضر اين افراد سالمند بوده و توان انجام چنين کاري را ندارند و همين امر مانع از رسيدگي به نحو مطلوب اين مکان در راستاي سوددهي اقتصادي شده است.
اين مقام مسوول در ادامه عدم توسعه راه‌هاي ارتباطي را يکي ديگر از دلايل اساسي و عمده عدم سوددهي اقتصادي باغستان سنتي قزوين ذکر و تصريح کرد: توسعه اين موضوع موجب حمل و نقل بهتر محصولات با صرف كم ترين زمان و هزينه مي شود که در حال حاضر اين راه‌هاي مواصلاتي بيش تر راه‌هاي باريک است.
وي گسترش راه‌هاي ارتباطي را منوط به اجازه باغداران دانست و افزود: براي ايجاد راه‌هاي شوسه و خاکي مناسب ضرورت کسب اجازه از سوي آنها جهت استفاده از حريم باغستان از نيم تا يک و نيم متر وجود دارد که تاکنون زمينه اين تعامل دوسويه از سوي آنها به منظور اجراي اين طرح فقط در هفت نقطه صورت گرفته است.
 رحماني در ادامه با اشاره به برداشت بي‌رويه شن و ماسه از کف رودخانه‌هاي متصل به باغستان سنتي، تصريح کرد: اين امر موجب فاصله سطح رودخانه از سطح باغستان شده و منجر به ايجاد هزينه‌هايي براي نصب بند و سردهنه جهت جمع شدن آب به منظور آبياري مي‌شود و همين موضوع نيز سود صاحبان اين مکان را تحت تأثير قرار داده چرا که با توجه به تازه تأسيس بودن اين سازمان جانمايي بند و سردهنه در همه نقاط باغستان ظرف مدت يک سال امکان‌پذير نيست.
رحماني افزود: در خصوص رفع مساله پايين آمدن سطح رودخانه متصل به باغستان سنتي سازمان با جهان کشاورزي تعاملاتي صورت گرفته است.
 وي در ادامه با اشاره به اين كه محصولات باغستان سنتي قزوين در بازار مورد استقبال قرار نمي گيرد، تصريح کرد: با تمهيدات انديشيده شده مانند پيوند زدن درختان، مي‌توان اين مشکل را رفع و زمينه رشد اقتصادي را فراهم نمود.
وي همچنين از سرمازدگي درختان به عنوان يكي ديگر از مشکلات اقتصادي باغداران ياد کرد و افزود: با جايگزين نمودن درختان ديربازده مي‌توانيم از اين مشکل بکاهيم.
 وي در خاتمه به انجام مطالعات جهت افزايش سود اقتصادي باغستان سنتي قزوين توسط مشاور اين سازمان اشاره و تصريح کرد: در حال حاضر 3 نقطه در بلوار آيت‌ا... خامنه‌اي، جاده رشت و محور قزوين تاکستان به عنوان پايلوت اين تحقيقات مشخص شده که در صورت مثبت بودن اين نتايج آن را به کل باغستان تعميم مي‌دهيم.
وي يادآور شد: انجام و رفع همه اين موانع با همکاري و اجازه باغداران به ثمر خواهد نشست و ايجاد محدوديت از سوي آنها در اجراي طرح ها منجر به اتلاف زمان و متضرر شدن آنها مي‌شود.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط