یکشنبه ۱۳۹۱/۰۵/۰۱

دکتر شاهين فرهنگ در قزوين تاکيد کرد:

بايد از دوگانگي رفتار در داخل و خارج خانه پرهيز کرد

در روانشناسي 90 درصد از تربيت شامل اصل تغافل يعني " مورد غفلت قرار دادن اشتباه ديگران " و 10 درصد شامل اصل تدبير يعني " بر روي خوبي ها متمرکزشدن و اينکه چگونه با مشکلي برخوردکنيم " است .

به گزارش روابط عمومي سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري قزوين ؛ سومين همايش شهروند شاد شهر با نشاط با موضوع " توصيه هايي به زنان و مردان " با سخنراني دکتر شاهين فرهنگ دکتراي روانشناسي تربيتي از کشور آمريکا و به همت کميته فرهنگ شهروندي با استقبال پرشور شهروندان درسالن اجتماعات فرهنگسراي بانو حضرت زهرا (س) برگزار شد .

شاهين فرهنگ دراين همايش با اعلام اين خبر اظهار کرد : زنان همواره بايد مشوق مردان در عرصه کار و زندگي باشند و ضروري است مردان مسايل و مشکلات خود را با همسر خود درميان گذارند و نگراني از اينکه گفتن موضوعي باعث عصبانينت زن شود و درنتيجه موضوع را نگفتن منجر به ايجاد 10 برابر استرس براي زن نسبت به زماني که موضوعي گفته مي شود است.

اين دکتر روانشناسي تربيتي بيان کرد : مردان بايد به جزييات رفتار خود دقت کنند و همواره از زحمات زنان درخانه قدراني کرده و توجه ويژه اي داشته باشند و نشان دهند که براي يکديگر ارزش قايل هستند .

فرهنگ با تاکيد بر اينکه زنان و مردان بايد ياد بگيرند چگونه به حرف يکديگر گوش دهند گفت : مردان بايد به همسر خود اجازه ي صحبت کردن بدهند و از همسر خود بخواهند درمکان و موقعيتي مناسب مسايل خود را با وي درميان بگذارد همچنين ضروري است وقتي زني ابراز عصبانيت مي کند مرد مثل او رفتارنکرده و نگويد من هم عصباني هستم .

وي با بيان اينکه مردان نياز دارند تا هميشه احساس کنند طرز فکرشان بهتر از همسرشان است افزود: به همين دليل ممکن است زني به همسرش حرفي بزند ولي پس از دو روز آن مرد مي فهمد که صحبت همسرش درست بوده است و بهتراست اشتباهات مردان را همان زمان يادآوري نکنيد و مردان هم هر زمان اشتباهي تصميم گيري مي کنند اعتراف کنند .

اين دکتر روانشناسي تربيتي با تاکيد بر اينکه زنان و مردان بايد عينک بدبيني را از چشم خود بردارند ادامه داد: قبل از حل هر مشکلي بايد ريشه ي آن را پيدا کرد و در علم پزشکي بحثي به نام سيکل معيوب وجود دارد که مي گويد وقتي بيماري با اختلال درجسم و روان به دکتري مراجعه کرد بايد ريشه بيماري او شناخته شود و در خانواده ها نيز قبل ازهر نوع اقدامي بايد ريشه ي مشکل شناسايي شود تازندگي روبه بهبود رود .

فرهنگ تصريح کرد : اصل تغافل مي خواهد با ذره بين به عملکرد افراد نظر نيفکنيم به اين خاطر که حرمت ها ازبين نرود .

وي با تاکيد براجراي اصل تدبير درزندگي اضهار کرد : همانطور که وقتي گلي در گلدان درحال پژمرده شدن است امکانات لازم را فراهم مي کنيم تا دوباره با طراوت شود وقتي گل هاي زندگي ما پژمرده مي شود با استفاده ازاصل تدبير بايد بيانديشيم که چه کاري کنيم تا شاداب شوند و به خوبي هاي زندگي نگاه کرده و براي حل مشکل ازمشاور نيز استفاده کنيم.    

فرهنگ خاطرنشان کرد : اصل تغافل وقتي خطري ما و اطرافيان را تهديد کند اجرا نمي شود و معنايي ندارد و وقتي مي خواهيم کسي را متوجه اشتباه وخطري کنيم به جاي اينکه بگوييم انسان خوبي نيستي بايد بگوييم رفتار و کارشما درست نيست .

وي با تاکيد بر اينکه بايد به اشتباهات خود اعتراف کنيم و قبول کنيم که گاهي نيز اشتباه مي کنيم ادامه داد: وقتي به خود احترام نگذاريم و اعتماد وخودباوري نداشته باشيم و از اصل تغافل غافل شويم و اشتباهات خود را مرتب تکرارکنيم درنتيجه در زندگي بي اعتبار مي شويم و مهمترين دليل بي اعتباري در زندگي اين است که ثبات رفتاري نداريم و رفتار دوگانه اي خواهيم داشت .

فرهنگ به الگوپذيري فرزندان از رفتاردوگانه و الدين اشاره کرد و افزود : مشاهده ي رفتار دوگانه والدين توسط فرزندان باعث بي ثباتي والدين درنزد فرزندان مي شود و وقتي دروغ مي گوييم حقيقتي را وارونه جلوه مي دهيم و زماني که با اطرافيان خوب صحبت مي کنيم ولي با همسر و فرزندان خود اينگونه عمل نمي کنيم منجر به بي اعتباري ما در نزد آنها مي شود .

وي در خاتمه کنار گذاشتن دوگانگي ها را راه بازگشت اعتبار افراد دانست و افزود : بايد همواره خودمان باشيم و رفتارمان در داخل و خارج ازخانه يکي باشد .

پايان پيام

تصاویر مرتبط