جمعه ۱۳۹۰/۱۲/۰۵

نشست هم انديشي در سازمان آتش نشاني قزوين مطرح شد؛

آموزش و فرهنگ سازي نقش موثري در ارتقاي فرهنگ ايمني دارد

نشست هم انديشي در سازمان خدمات ايمني و آتش نشاني شهرداري قزوين با هدف بررسي معضلات فرهنگي اين سازمان با حضور مشاور فرهنگي – اجتماعي شهردار برگزار شد.

 

مهدي نورمحمدي، مشاور فرهنگي اجتماعي شهردار قزوين در ابتداي جلسه با بيان فلسفه برگزاري نشست هاي هم انديشي در سازمان هاي مختلف شهرداري و نتايج سودمند اين نشست ها در شناسايي معضلات فرهنگي اين سازمان ها و ارايه راهکار براي اين مشکلات، گفت: سازمان آتش نشاني، سازماني است پر مسووليت که خدمات فراواني را به شهروندان ارايه مي کند، اما متاسفانه برخي از شهروندان با عملکرد اين سازمان آشنايي ندارند و برخي ديگر نيز به خاطر آشنا نبودن با مسايل ايمني، دچار حادثه مي شوند که با اطلاع رساني و آموزش هاي شهروندي مي توان مردم را با مسايل ايمني آشنا کرد و هزينه هاي شهرداري را تا حد زيادي کاهش داد.
 سپس سيد علي شفيعي، مديرعامل سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين ضمن ارايه گزارش کوتاهي درباره فعاليت هاي آموزشي و اطلاع رساني سازمان از جمله انجام بيش از 30 هزار ساعت آموزش مردمي، سازمان متبوع خود را از اين جهت که با جان مردم سر و کار دارد، سازماني خاص دانست. و افزود: سازمان آتش نشاني با توجه به موضوع خاص سازمان که مسايل غير قابل جبران مالي است، همواره بايد در قبال وجدان، قانون و وظايف سازماني خود پاسخگو باشد.
وي با بيان اينکه در زمينه فرهنگ سازي، پيشگيري و ارتقاي فرهنگ ايمني کارهاي بيشتري بايد انجام شود، به بحث تجميع فعاليت هاي آموزش شهروندي در سازمان فرهنگي ورزشي اشاره کرد و با توجه به حجم بالاي کار در اين دو سازمان، خواستار پيش بيني اعتبار جهت آموزش شهروندي در بودجه سازمان آتش نشاني شد.
شفيعي گفت: با مدير عامل سازمان فرهنگي – ورزشي شهرداري قزوين ارتباط خيلي خوبي داريم و ايشان هم همکاري بسيار مناسبي در راستاي فعاليت هاي آموزشي و فرهنگ سازي دارند، اما وقتي کار به افراد نفرات دوم و سوم اين سازمان محول مي شود، نتيجه لازم دريافت نمي شود و کار به مشکل برمي خورد.
وي ادامه داد: معضلات سازمان آتش نشاني معضلاتي خاص است و حل آن، نيازمند کارشناسي و آسيب شناسي دقيق مي باشد. اين در حالي است که سازمان فرهنگي ورزشي، فاقد کارشناسان متخصص در امر آتش نشاني مي باشد.
شفيعي خاطر نشان کرد: سازمان فرهنگي ورزشي کليه امور خود را به پيمانکار محول مي کند. در چنين شرايطي، خود ما نيز مي توانيم طرح را به پيمانکار ارايه کنيم و اين کار باعث صرفه جويي در زمان و حتي هزينه خواهد شد.
مديرعامل سازمان آتش نشاني بيان کرد: سازمان فرهنگي ورزشي هنوز بستر و زمينه لازم سخت افزاري و نرم افزاري را براي انجام کارهاي فرهنگي 15 سازمان مناطق و مراکز و وظائف مورد نظر خود آن سازمان فراهم نکرده است.
وي در ادامه افزود: يکي ديگر از معضلاتي که با آن روبرو هستيم، اين است که متاسفانه در برخي از مراسم و جشن هاي شهرداري، از پرسنل سازمان آتش نشاني براي سرگرمي و انجام کارهايي مثل سقوط آزاد (راپل) استفاده مي شود. بايد شان و حرمت سازمان آتش نشاني حفظ شود. اگر هدف برنامه، به معرض گذاردن توانمندي هاي سازمان باشد، امري شايسته است که مي بايد در فضا و زمان مناسب خود انجام شود (مانند نمايشگاه توانمندي هاي آتش نشاني). انتظار داريم که همکاران شهرداري در حفظ جايگاه سازمان آتش نشاني توجه فرمايند.
وي در پايان سخنانش درباره مقايسه عملکرد سازمان آتش نشاني با استانداردهاي جهاني گفت: طبق استانداردهاي جهاني، براي هر 50 هزار نفر، يک ايستگاه آتش نشاني تعيين شده، در حالي که در قزوين هفت ايستگاه وجود دارد و ساخت دو ايستگاه ديگر در بازار و چوبيندر نيز در دستور کار قرار دارد. همچنين زمان جهاني رسيدن به محل حادثه، بين 3 تا 5 دقيقه است که مامورانسازمان آتش نشاني قزوين نيز در اين ميانگين زماني در محل حادثه حاضر مي شوند. البته، مسايلي همچون: محل و زمان اتفاق حادثه و ترافيک در سرعت حضور در محل حادثه تاثير زيادي دارد.
در ادامه، سعيد مافي مسوول آموزش سازمان تظهار کرد: سازمان آتش نشاني از سازمان هاي پيشرو در زمينه آموزش شهروندي محسوب مي شود.، اين آموزش ها شامل آموزش هاي مردمي و پرسنلي است. بخش قابل توجهي از هزينه و نيروي اين سازمان صرف آموزش پرسنل مي شود. علاوه بر اين، به دانش آموزان مقطع ابتدايي و راهنمايي و اداراتي که احتمال آتش سوزي در آن بسيار بالاست آموزش مي دهيم.
وي اضافه کرد: طي سال 90 بيش از 15 هزار نفر از دانش آموزان مدارس را آموزش داديم. اين آموزش ها حول مسايلي همچون: آتش سوزي، حوادث چهار شنبه آخر سال، زلزله و گاز گرفتگي بوده است.
مافي افزود با توجه به حجم بالاي آموزش که سالانه 20 الي 30 دوره آموزشي برگزار مي کنيم، مشکلات فراواني در اين خصوص داريم. که مهم ترين آنها شامل:کمبود بودجه آموزشي، تجميع طرح هاي آموزشي در سازمان فرهنگي ورزشي، كه اين موضوع مشکلات متعددي را ايجاد کرده است. بايد واسطه ها کم شود. ارتباط سازمان آتش نشاني با سازمان فرهنگي ورزشي کم است و تعامل کافي در اين خصوص وجود ندارد. اگر قرار است بودجه فعاليت هاي فرهنگي در سازمان فرهنگي ورزشي تجميع شود، بايد اين سازمان به تعداد سازمان هاي مختلف شهرداري، کارشناس داشته باشد. و در حالي که اين سازمان، کارشناسان متعدد در اختيار ندارد، دليلي براي تجميع وجود ندارد، علاوه بر اين، خروجي سازمان فرهنگي- ورزشي در امر آموزش، با توجه به بودجه اي که در اختيار دارد کم است.
وي در ادامه، پيشنهادكرد: با توجه به اهميت سازمان آتش نشاني، نماد و يا الماني از اين سازمان در يکي از خيابان ها و ميادين طراحي شود و يا اين که خياباني به نام آتش نشان نامگذاري شود. مافي در ادامه سخنان خود به شوراي اطلاع رساني و شوراي سياستگذاري روابط عمومي ها اشاره کرد و با مفيد خواندن اين شوراها، خواستار احياي آن ها و تحرک بيشتر روابط عمومي ها در بحث فرهنگ سازي و اطلاع رساني شد. وي همچنين پيشنهاد داد که هفته نامه پيام شهر، ستون ثابتي را به سازمان آتش نشاني جهت آموزش هاي شهروندي اختصاص دهد.
سپس قدير موسي خاني معاون عمليات سازمان آتش نشاني، در خصوص معضلات حوزه خود گفت: برخي از مردم هيچ گونه اطلاع و آشنايي از وظايف اين سازمان ندارند که همين مساله، باعث بروز خسارت و هزينه زياد براي شهروندان و شهرداري مي شود. برخي از شهروندان به دليل اين که فکر مي کنند خاموش کردن آتش و ديگر خدمات سازمان آتش نشاني برايشان هزينه دارد، با ما تماس نمي گيرند. عده اي ديگر به دليل اين که هنوز نمي دانند شماره 125 مخصوص آتش نشاني است، با 110 تماس مي گيرند و 110 وقوع حادثه را اطلاع مي دهد و همين مساله باعث اتلاف زمان و بروز ضررهاي غير قابل جبراني مي شود.
وي ادامه داد: متاسفانه برخي از شهروندان در هنگام بروز حادثه، اجازه عبور از خيابان ها را به ماموران سازمان آتش نشاني  نمي دهند که همين موضوع، باعث اتلاف زمان مي شود.، همجنين عدم همكاري نيروهاي راهنمايي و رانندگي  در برخي از موارد در باز کردن مسير خيابان ها در هنگام بروز حادثه، انجام اصلاحات هندسي و حفاري هاي سازمان هاي شهرداري بدون اطلاع رساني به سازمان آتش نشاني و بدون در نظر گرفتن تردد خودروهاي سنگين، از مشكلات پيش روي اين سازمان در راستاي خدمت رساني شايسته به شهروندان است.
معاون سازمان آتش نشاني از توقف خودروي شهروندان در کنار شيرهاي آب سطح شهر وممانعت از خدمت رساني و آبگيري ماموران سازمان، شكسته بودن تابلوي نام برخي از کوچه هاي مناطق جنوب و مرکز شهر و يا فاقد تابلو بودن برخي از كوجه ها و عدم شماره گذاري برخي از آنها
 
در پايان مقرر شدسازمان حمل و نقل و ترافيک در بحث هاي اصلاحات هندسي خود، از نظرات کارشناسان سازمان آتش نشاني استفاده کند و در زمان لازم، نماينده اين سازمان در جلسات اصلاح هندسي حضور يابد. و کليه اقدامات حفاري و اصلاحات هندسي، از قبل به اطلاع سازمان آتش نشاني رسانده شود تا عمليات امداد با اخلال مواجه نشود.
 
نامگذاري، شماره كذاري و نصب تابو دركوچه هاي شهر، افزايش بودجه آموزشي سازمان آتش نشاني و تمركز آن در اين سازمان، .تعامل و همکاري بيشتر سازمان فرهنگي ورزشي شهرداري و پليس راهنمايي و رانندگي با سازمان آتش نشاني، نصب المان يا تنديسي از سازمان آتش نشاني در يکي از ميادين شهر، اختصاص يك ستون ثابت در هفته نامه پيام شهر، براي معرفي خدمات سازمان آتش نشاني، اطلاع رساني، پيشگيري از حوادث و آموزش هاي شهروندي و احياي شوراي سياستگذاري روابط عمومي ها و شوراي اطلاع رساني از ديگر نتايج حاصله در اين جلسه بود
 
گفتني است، سازمان آتش نشاني قزوين از لحاظ تجهيزات و نيروي انساني جزو سازمان هاي تراز اول کشور محسوب مي شود، به طوري که در سال 1390 سازمان موفق به کسب مقام سوم المپياد عمليات ورزشي آتش نشاني ايران شده است.
 
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط