چهارشنبه ۱۳۹۰/۰۹/۰۹

واکاوي پرونده قاتل خاموش!

گزارشي از آمار قرباني هاي اخير گاز گرفتگي در شهر قزوين

زمستان از راه نرسيده، قربانيهاي گاز گرفتگي از راه مي رسند. هر روز در گوشه و کنار اين شهر تعدادي از شهروندان دچار مسموميت با گاز گرفتگي مي شوند و متاسفانه جان خود را از دست مي دهند که شايد اصلي ترين آن بي احتياطي است.

 پيام شهر-

اشاره: زمستان از راه نرسيده، قربانيهاي گاز گرفتگي از راه مي رسند. هر روز در گوشه و کنار اين شهر تعدادي از شهروندان دچار مسموميت با گاز گرفتگي مي شوند و متاسفانه جان خود را از دست مي دهند. دلايل زيادي وجود دارد که باعث اين اتفاق مي شود، که شايد اصلي ترين آن بي احتياطي است. به قول معروف برخي از ما انگار خيلي بي خيال شده ايم.(کسري قناعت)
   بازهم تکرار
 نصب بخاري بدون دودکش، نصب آبگرمکن در فضاهاي بسته مثل رختكن حمام و نبود تهويه كافي، استفاده از لولههاي غير فلزي يا فنري و ... را با آسودگي تمام انجام مي دهيم و جان خود و خانواده خود را به بازي مي گيريم. اين قاتل خاموش در حال جمع کردن قربانيهاي خود است و بعضي از شهروندان انگار قدرت اين قاتل خاموش را دست کم مي گيرند. اگر در فضاي يك خانه گاز مونو اكسيد كربن منتشر شود به چند دقيقه نمي رسد كه افراد هوشياري خود را از دست مي دهند و دچار مرگي خاموش مي شوند. اگر فرد شانس بياورد و قبل از اينكه دچار بي هوشي شود با شروع علايم اوليه مانند سردرد، آبريزش بيني، خواب آلودگي خود را از محيط آلوده خارج كند، اين امكان هست كه نجات پيدا كند.
   پاي لولههاي آلومينيومي در ميان است!
چند سالي است که نوعي از لولههاي بخاري که جنس بسيار نازکي دارند، در سطح شهر به وفور يافت مي شوند و اين در حالي است كه به گفته تعداد زيادي از کارشناسان درچند سال اخيراين لوله ها در سرتاسر کشورعامل جان دادن تعداد زيادي از ايرانيان شده است. اين لوله ها به راحتي سوراخ مي شوند و به دليل انعطاف پذيري زياد امکان جدا شدن اين لوله ها از دريچههاي دودکش ها بسيار زياد است. نكته جالب درمورد اين لوله هاي آلومينيومي و فنري اين است كه علي رغم تاکيد سازمان نظام مهندسي ساختمان استان مبني بر ممنوعيت فروش و عرضه اين لوله ها و خطرناك بودن استفاده ازآنها همچنان شاهد عرضه اين لوله ها به عنوان خروجي وسايل گاز سوزدر سطح شهر مي باشيم . البته در اين موضوع اين بهانه وجود دارد كه اين افراد هستند كه بايد تشخيص بدهند از اين لوله ها براي چه مصارفي استفاده كنند، چرا كه استفاده اصلي از اين لوله ها براي مصارف هودهاي آشپزخانه است. اما سوالي كه باقي مي ماند اين كه آيا نمي توان اين لوله ها را براي هود هاي آشپزخانه با نوع ديگري از لوله جايگزين كرد و لوله هاي آلومينيومي را از بازار جمع آوري نمود؟
   با جان مردم بازي نكنيد!
همين طور كه در شهر به بالا و پايين مي روم به ساختمان هاي اطراف نگاه مي كنم. خانه هاي قديمي با مجتمع هاي جديد جايگزين مي شوند، اما اين تغيير با كمترين هزينه ها در ساخت و رعايت موارد ايمني اتفاق مي افتد. يك شهروند مي گويد: در همين ساختمان همسايه ي ما كه شاهد چگونگي ساخت آن بودم، مشاهده كردم كه اين مجتمع چگونه با كمترين هزينه و كيفيت ساخته شد. اين شهروند با نشان دادن نصب لوله هاي دودكش ساختمان در ديواره هاي كناري مي گويد: اگر اين دودكش ها كه هيچ راه دسترسي براي آن ها پيش بيني نشده است، دچار فرسودگي شوند و گاز به داخل پس بزند آيا اين پيمانكار ساختمان مسووليت مرگ اين شهروندان را بر عهده خواهد گرفت؟ اين در حالي است كه به گفته كارشناسان هر خروجي دودكش بايد به طور مجزا تا پشت بام برود و به هيچ وجه مجاز نيست كه لوله ها از ديوارهاي كناري ساختمان بيرون بيايد، اما شاهد هستيم كه برخي از پيمانكاران ساختمان به بهانه كاهش هزينه اقدام به انجام اقداماتي مي كنند كه شايد در آينده باعث از بين رفتن بنياد يك خانواده شود.
   گاز گرفتگي جان پدر و مادري را گرفت
روز دوشنبه بود كه مردم در شهرك محمودآباد جسم بي جان مادر كودك را از حمام بيرون كشيدند، پدر هم در اتاق جان سپرده بود. كودك 5 ساله از دست مادر به زمين مي افتد و به طور معجزه آسايي نجات پيدا مي كند. چند ساعت بعد همسايگان متوجه صداي باز ماندن مداوم شير آب مي شوند و مشكوك مي شوند كه نكند اتفاقي افتاده باشد، اما اين بارهم دير شده و دو انسان ديگر قرباني اين قاتل خاموش مي شوند. گفته ها حاكي از اين است كه نشت گاز مونواكسيد كربن از دودكش آبگرمكن باعث اين حادثه شده و همين غفلت ناچيز، كودك معصومي را از لذت داشتن پدر و مادر محروم كرد.
 زوج جوان قزويني قرباني بعدي قاتل خاموش
 به گزارش روابط عمومي سازمان آتش نشاني و خدمات ايمني شهرداري قزوين قدير موسي خاني معاون عمليات اين سازمان با اعلام خبر مرگ زوج جوان قزويني ساکن شهرک شهيد بهشتي، گفت: پس از تماس با مرکز فرماندهي سازمان آتش نشاني قزوين در خصوص اين حادثه ماموران ايستگاه يک به محل اعزام و پس از ايمنسازي محل و گشودن در، با پيکر بيجان زن و شوهر جوان روبرو شدند که در اثر نشت گاز مونوکسيد کربن جان خود را از دست داده بودند. تعداد قربانيهاي گاز گرفتگي در يک هفته به 4 نفر رسيد و مسمومين هم شايد دو برابراين تعداد بود. آيا اين شروعي خطرناک براي رشد آمار گاز گرفتگي نيست؟
   شومينه وسيله گرمايشي نيست
به گفته كارشناسان شومينه به دليل احتراق در فضاي باز، وسيله گرمايشي به حساب نمي آيد و محصولات احتراق كه دي اكسيد كربن و مونو اكسيد كربن هستند درهواي منزل منتشر مي شوند. رشد ساخت شومينه در ساختمان هاي جديد نشان از اين دارد كه اين قسمت از ساختمان بيشتر به يك امتياز تشريفاتي ساختمان تبديل شده و كارايي خاصي ندارد، ضمن اينكه طبق گفته كارشناسان مي تواند خطر آفرين هم باشد.
مافي، مسوول آموزش سازمان آتش نشاني در رابطه با جلوگيري از حوادث مشابه توصيههاي زير را مطرح مي کند:
 شهروندان گاه به فکر جلوگيري از هدر رفت انرژي، تمام منافذ ورود هوا به داخل ساختمان را مسدود مي کنند که در اين صورت محيط با کمبود اکسيژن مواجه مي گردد و شرايط براي سوختن ناقص فراهم مي شود.
از بخاريهاي استاندارد جهت گرم کردن منزل و محل کار استفاده نماييد.
 استفاده از لولههاي فنري خطر آفرين بوده و از لولههاي فلزي بدون منفذ استفاده گردد که اتصالات لوله ها بايد محکم باشد و به راحتي جدا نگردد.
 به هيچ عنوان از بخاريهاي بدون دودکش استفاده نگردد.
 لوله بخاري را داخل آب قرار ندهيد زيرا اين کار مانند اين است که مسير دودکش در فضاي ساختمان بسته باشد و مونواکسيد کربن در هوا پخش گردد.( اين كار باعث جذب يا حل شدن اين گاز در آب نمي شود)
لوله بخاري و آبگرمکن نبايد داراي پيچ و خم اضافه داخل ديوار و منزل باشد.
 از يک دودکش مشترک جهت دو وسيله گازسوز استفاده نگردد.
 در داخل حمام از وسايل گرمازا مانند بخاري يا پيک نيک استفاده نگردد، چون باعث کمبود اکسيژن و پخش مونواکسيد کربن در داخل حمام شده و باعث مرگ انسان مي شود.
 لوله دودکش بايد از بلندترين نقطه ساختمان 30 تا 70 سانتي متر بالاتر رفته و سپس کلاهک نصب گردد، کلاهک H بهترين نوع کلاهک مي باشد.
 قبل از گذاشتن بخاري بايد مسير دودکش به بالاي پشت بام مورد بازديد قرار گرفته تا مسير کاملاً باز باشد، چنانچه اين کار صورت نگرفته در زمان روشن بودن بخاري دست به لوله زده اگر لوله داغ باشد گاز مسموم خارج و اگر سرد باشد خارج نمي گردد .
 علايم بروز مسموميت با گاز CO تقريباً همانند علائم سرماخوردگي و آنفولانزا مانند سردرد ، سرگيجه، گرفتگي عضلات و ... مي باشد در صورت مشاهده موارد فوق هوشياري در خصوص احتمال مسموميت با گاز را داشته باشيد و از محل آلوده خارج و محل را بررسي نماييد و در صورت مسموميت با گاز CO با شماره 125 تماس بگيريد.
مسوول آموزش سازمان آتش نشاني شهرداري قزوين در ادامه به عملکرد اين قسمت اشاره کرد و گفت: برنامههاي آموزشي اين سازماني شامل برنامههاي درون و برون سازماني است. برنامههاي برون سازماني شامل آموزش به شهروندان در ردههاي سني مختلف در اماکن عمومي مانند بوستان ها، مدارس،ادارات و... است. وي ادامه داد: در کار جديدي امسال کتابچه 40 صفحه اي را با نام خانه ايمن در 30 هزار نسخه چاپ کرده ايم که در بين شهروندان توزيع شده است و 40 هزار نسخه در زير چاپ است. اين کتاب شامل مطالبي همچون اقدامات ايمني در آشپزخانه، زمين لرزه، چهارشنبه سوزي، شيوه مصرف کپسول آتش نشاني و... است.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط