شنبه ۱۳۹۳/۱۲/۱۶

نصرتي، شهردار قزوين:

حفظ منابع طبيعي دغدغه همه شهروندان و مسئولان شود

حفظ منابع طبيعي بايد دغدغه همه شهروندان و مسئولان شود و در روز درختکاري همه با هم براي حفظ منابع طبيعي ميثاق‌نامه امضاء کنيم.

 

مسعود نصرتي، شهردار قزوين گفت: حفظ منابع طبيعي بايد دغدغه همه شهروندان و مسئولان شود و در  روز درختکاري همه با هم براي حفظ منابع طبيعي ميثاق‌نامه امضاء کنيم.
به گزارش اداره روابط عمومي و امور بين‌الملل شهرداري قزوين؛ مسعود نصرتي در آيين روز درختکاري و همبستگي طبيعت که با حضور مديران استاني و شهري در بوستان بانوان برگزار شد، افزود: آلايندگي شديد مازوت نيروگاه حرارتي شهيد رجايي قزوين باعث ايجاد مشکلات متعدد زيست محيطي شده که مورد انتقاد همه است.
تغيير اقليم شهر قزوين و افزايش گرما
نصرتي بيان کرد: اين نيروگاه يک و نيم برابر سوخت صنعتي و خانگي سوخت مصرف مي‌کند و با اين وضعيت شهر قزوين بيش از حد گرم شده است و باعث شده اقليم شهر قزوين در وضعيت عادي قرار نگيرد و تغيير کند.
شهردار قزوين با بيان اينکه اين نيروگاه گرفتاري‌هاي متعددي براي شهر قزوين در زمينه محيط زيست ايجاد کرده است، اضافه کرد: افزايش گرما يکي از شاخصه‌هاي اصلي کاهش باران و برف در شهر قزوين بود.
نيروگاهقزوين به جاي ديگر منتقل شود
نصرتي تصريح کرد: بايد نيروگاهحرارتي شهيد رجايي قزوين جابجا و به جاي ديگر منتقل شود.
شهردار قزوين گفت: بايد محکم‌تر و با اقتدار در مورد وضعيت نيروگاه تصميم‌گيري و در اين زمينه ورود پيدا کرد.
اين مقام مسوول بيان کرد: با توجه به بهم خوردن اقليم شهر قزوين در راستاي افزايش گرما با همفکري اعضاي شوراي شهر و ساير مسوولان استاني و شهري 50هزار اصله درخت پهن برگ در شهر قزوين کاشته خواهد شد.
وي گفت: نهال‌هاي انتخاب شده براي کاشت در سطح شهر باعث خواهد شد گرما را جذب و رطوبت ايجاد کند.
نصرتي بيان کرد: اين اقدام در دستور کار قرار گرفته است و به سازمان پارک‌ها و فضاي سبز از دو ماه پيش ابلاغ شده است.
شهردار قزوين گفت: نهال‌هاي انتخاب شده آب کمي مصرف خواهند کرد و در خريد و انتخاب نهال‌هاي مورد نظر دقت‌هاي لازم شده است.
 
کاشت 50هزار اصله درخت با مشارکت شهروندان
وي بيان کرد: کاشت 50هزار اصله درخت با مشارکت شهروندان صورت خواهد گرفت و مکانيزهاي لازم براي توزيع اين اصل نهال ها به شهروندان تعريف شده است.
وي گفت: 50هزار اصله درخت شناسنامه‌دار خواهند بود و هر اصله درختي که توسط شهروند کاشته شود به نام همان شهروند ثبت خواهد شد.
نصرتي افزود: کاشت اين نهال‌ها در سطح شهر بخشي از مشکل‌هاي ايجاد شده از سوي نيروگاه را حل خواهد کرد.
باغستان سنتي قزوين در معرض نابودي
اين مقام مسوول بيان کرد: به طور اسمي 2هزار و 600 هکتار باغستان در شهر قزوين وجود دارد که کاملا در معرض نابودي قرار دارد.
نصرتي افزود: قصد من از صحبت کردن در مورد ايجاد مشکلات نيروگاه و نابودي باغستان ايجاد تشويش اذهان نيست بلکه ايجاد دغدغه است که بايد به دنبال راهکار باشيم.
به آيندگان بدهکار خواهيم بود
وي گفت: اگر درست نتوانيم در اين زمان حال برنامه‌ريزي کنيم به آيندگان بدهکار خواهيم بود.
اين مقام مسوول افزود: 2هزار و 600 هکتار باغستان سنتي متعلق به بخش خصوصي است و وظيفه حاکميت است که براي احياي اين باغستان امنيت، راه، آب و انگيزه ايجاد کند.
وي گفت: براي ايجاد انگيزه، اجازه ايجاد 35 متر بناي پيش ساخته در باغستان سنتي داده شده است تا انگيزه باغداران براي حفظ آن ايجاد شود.
نصرتي بيان کرد: همه قزويني‌ها براي حفظ و احياي باغستان سنتي بايد تلاش کنند و در اين راستا شهرداري قزوين وظيفه‌اي ندارد اما در اين امر مهم ورود پيدا کرده است تا با مشارکت شهروندان اين باغستان سنتي را احياء کند.
جابجايي 230درخت در شهر قزوين
وي در ادامه گفت: همچنين 230 درخت پهن برگ 20 تا 30 ساله از ميدان قدس و بلوار جمهوري اسلامي با کمترين آسيب در سطح شهر جابجا شدند.
ميثاق نامه براي حفظ منابع طبيعي
نصرتي بيان کرد: وظيفه همه ماست تا به طبيعت احترام بگذاريم و در اين آئين روز درختکاري همه با هم براي حفظ منابع طبيعي ميثاق‌نامه امضاء کنيم.
 
 
منابع طبيعي مورد غفلت قرار گرفته است
 
علي اکبر اسدالهي، مديرکل منابع طبيعي و آبخيزداري استان قزوين نيز در اين آئين نيز گفت: متاسفانه از موضوع مهم منابع طبيعي غفلت کرديم و با چالش‌هاي مهمي روبرو شديم.
وي افزود: امروز اگر با مشکل خشکسالي و ريزگردها روبرو شديم نبايد کسي را سرزنش کنيم چراکه خودمان مقصران اصلي هستيم و به وظايفمان در حفظ و نگهداري منابع طبيعي خوب عمل نکرديم.
وي گفت: توليد ريزگردها در منابع طبيعي اثر منفي گذاشته است و اگر با همين شيوه با منابع طبيعي برخورد کنيم در 5 سال آينده ريزگردها از خود قزوين حرکت خواهند کرد.
اين مسوول بيان کرد: طبق آمار اعلام شده استفاده بيرويه از سفره‌هاي زيرزميني باعث شده 24 سانت دشت قزوين نشست داشته باشد.
وي گفت: وضعيت موجود منابع طبيعي که با چالش‌هاي جدي روبرو شده است بايد با يک تصميم گيري جدي اقدامات مورد نياز عملياتي شود.
اسدالهي بيان کرد: اگر نتوانيم براي منابع طبيعي فکري کنيم در سال‌هاي آينده از اين فضاي سبز محروم خواهيم شد.
در ادامه اين آئين از شهروندان نمونه با اهداي لوح تقدير شد و در پايان مديران استاني و شهري به کاشت نهال در بوستان بانوان پرداختند.
پايان پيام

 

تصاویر مرتبط